LÄNET
Mönsterås kommun har alltjämt det bästa företagsklimatet i länet.
Kommunen ramlade förvisso ner åtta pinnhål – men det är ändå långt ner till tvåan Torsås kommun.
Mönsterås kommun parkerar på plats 48 i den senaste näringslivsrankingen, som kablades ut av Svenskt Näringsliv på onsdagen.
Torsås ligger på 90:e plats.
Så här ser kommunlistan ut i vårt län:
- Mönsterås, plats 48 (-8)
- Torsås, plats 90 (+7)
- Borgholm, plats 136 (+66)
- Kalmar, plats 137 (-12)
- Nybro, plats 141 (-49)
- Hultsfred, plats 145 (+33)
- Västervik, plats 177 (+61)
- Vimmerby, plats 220 (+10)
- Högsby, plats 223 (+61)
- Oskarshamn, plats 230 (+22)
- Emmaboda, plats 234 (-10.
- Mörbylånga, plats 275 (-1)
Mönsterås ligger stabilt
– Mellan 2012 och 2021 har vi legat mellan plats 60 och 36. Och nu ligger vi alltså på plats 48. Vi ligger stabilt. Egentligen har vi inte tappat betygsmässigt – utan det handlar om att kommunerna i Sverige har ökat på betygsfronten. Och det är positivt att näringslivsklimatet i vårt land har blivit bättre. Därmed har några stycken kört ifrån oss, säger Anders Johansson (C), kommunalråd i Mönsterås kommun.
Han fortsätter:
– Vi har en del plus och minus. Vi tappar framför allt när det gäller upplevelsen av konkurrens från kommunen. Det måste vi verkligen titta på och ta reda på varför det har blivit så. Där har vi varit riktigt bra tidigare. Det är fortfarande en ganska bra punkt – där ligger vi på 64:e plats i Sverige – men vi tappar ordentligt, tyvärr. Förra året låg vi på tionde plats.
“Måste vi titta på”
– Vi tappar också när det kommer till kommunens upphandling. Det måste vi också titta på. Där har vi legat bra till tidigare, vi ligger fortfarande bra till – men vi tappar några placeringar. I våra upphandlingar försöker vi alltid gynna lokala företag – men upphandlingsreglerna har blivit stramare och stramare. Vi måste hålla oss inom regelverket och det blir svårare och svårare med lokala initiativ. Men vi ligger på 35:e plats, vilket till och med är bättre än det totala omdömet.
– Sedan har vi ett par stora uppgångar, som är roliga. Den ena handlar om att vi förbättrar oss när det gäller mobilnät och bredband. Det är väldigt skönt. Vi har satsat väldigt mycket på bredbandsutbyggnad, med fibernät. Nu har vi bra täckning i kommunen – det hade vi innan också, jämförelsevis. Men vi har jobbat väldigt hårt med att bygga ut bredbandsnätet. Vi har fått upp någon mobilmast också, men det är inte kommunens förtjänst – det är marknaden som jobbar med mobilnätet.
Företagarna upplever dessutom att brottsligheten och otrygghetskänslan har sjunkit.
– Där förbättrar vi oss faktiskt med 43 platser i rankingen. Det är skönt. Vi är dessutom femma i landet när det gäller dialogen mellan företagen och kommunens beslutsfattare. Vi var sjua förra året. Det känns verkligen roligt att vi ligger så bra till där. Företagen vet var vi finns och hur man får tag i oss. Man känner att man kan ringa, helt enkelt, säger Anders Johansson.
Högsby klättrar
Högsbys kommunalråd Stihna Johansson Evertsson (C) säger så här:
– Jättekul att vi klättrar med 61 placeringar. Det är nog efterdyningar av jobbet som vi lade ned förra året, framför allt under det första halvåret, på näringslivssidan. Det framkommer att företagen tycker att dialogen med kommunen är bra. Vi är snabba. Det är min uppfattning. Och vi är duktiga på att hjälpa till, så att företagen får blanketterna ifyllda på rätt sätt och så vidare. Vi jobbar nära företagarna.
Klättrade rejält
– Alla har gjort ett gott arbete. När det gäller informationen till företagarna, så klättrade vi med 137 placeringar. När det kommer till dialogen mellan företagarna och kommunens beslutsfattare, så klättrade vi med 106 placeringar, säger Stihna Johansson Evertsson.
Oskarshamn klättar 22 placeringar
Andreas Erlandsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamns kommun, säger så här:
– Ja, vi har klättrat med 22 placeringar – från en låg nivå. Men det är alltid kul när det går åt rätt håll. Vi är inne på rätt spår. Vi fokuserar på rätt saker i arbetet med näringslivsfrågorna när det handlar om vad vi som enskild kommun kan påverka. Vi ligger dock sist fortfarande när det kommer till infrastruktur (plats 290). Men nu är vi väldigt nära en ombyggnad av väg 37/47 och E22:an var ute. Tyvärr kom det inte in några anbud från näringslivet på den ombyggnationen. Men det börjar hända saker.
– Jag ser fram emot att vi ska kunna börja klättra framöver. Sedan är ledtiderna fruktansvärt långa i många av frågorna.
Men förslaget gällande Gotlandstrafiken är oroväckande (läs mer om det här)…
– Ja, det vore förödande. Det skulle påverka otroligt mycket. Nu har vi samråd i morgon, så vi får se vad som händer. Men man ska komma ihåg att detta är ett förslag från Trafikverket. Det var regeringen som beställde ett underlag.
– Det är mycket dumheter i förslaget. Där flyttar man över saker till väg i stället och ökar utsläppen där – i stället för att skjuta över det till sjöfart och järnväg – som man gör på många andra ställen.
Västerviks stad har bara en infart…
– Ja, det är galet. Trafikverket har inte tittat på hur det ser ut på land.
– Men ett förslag var att behålla det som i dag, ungefär. Och ett handlade om enbart Västervik – och ett handlade om Nynäshamn, Oxelösund och Västervik. Nej, jag tror att man skulle ha funderat på direktiven till utredningen. Vilket uppdrag fick Trafikverket egentligen? Man har varit totalt tondöv. Man har inte tagit hänsyn till någon. Inte till näringen på Gotland och inte till försvarets synpunkter, säger Andreas Erlandsson, som tror att förslaget kommer att se annorlunda ut när man går vidare med det.
Men ni kommer givetvis jobba hårt för att Oskarshamn ska få behålla Gotlandstrafiken…
– Ja, absolut. Men när det kommer till vem som ska äga och köra färjorna, så har jag inga större synpunkter.
– Vi har i alla fall haft Gotlandstrafik i Oskarshamn sedan 1800-talet – det finns en anledning till det, faktiskt, säger Andreas Erlandsson.
Men det är långt till beslut…
– Ja, men det är viktigt att påpeka detta nu. Men det är samma argument som vi får köra med igen, som min företrädare (Peter Wretlund) fick hålla på och tjata om med Trafikverket. Nu gör vi om samma sak igen. Sedan är det ju Gotlandstrafiken en stor kostnadspost för staten, så jag förstår att man tittar på den.
– Sista ordet är inte sagt – vi kommer att kämpa och stå fast vid de ståndpunkterna som vi alltid har haft i de här frågorna.
När ska beslutet tas?
– Förslaget lämnas över till regeringen och efter vad jag förstod, så ska det ut på remiss nu. Vi har ett bra samarbete med Gotland i de här frågorna – vi får kroka arm och hjälpas åt.
– Jag hoppas att vi kan reda ut det, säger Andreas Erlandsson.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.