ANNONS

Händer som håller upp färgglada pratbubblor
Foto: Freepik

Oskarshamnare replikerar på tekniska chefens insändare

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

INSÄNDARE

Detta är ett svar på tekniska chefens insändare.

Kommunen har misstolkat vägmärke C31.

Det är inte “ett slags områdesmärke”.

Som det står nedan gäller hastighetsbegränsningen till en korsande väg med annan hastighet (sista meningen).

Om hastigheten ska fortsätta gälla efter korsningen gäller att en ny skylt måste upp.

Alternativt att den korsande vägen har samma hastighetsbegränsning – då behövs ingen ny skylt.

I Sverige har vi tre bashastigheter – 50, 70 och 110.

I tätbebyggt område gäller 50 km/h. 

Ett exempel

Låt oss då ta ett exempel.

Jag kör på norra infarten.

En hastighetsskylt anger 40 km/h. 200 meter längre fram ligger en korsning.

Vägen från Norrtorn respektive Humlekärshult har ingen hastighetsskylt, dvs på den vägen gäller hastigheten för tätbebyggt område, dvs 50 km/h.

“Jag ser i svaret att du inte har förstått det jag skrev”

OSKARSHAMNARE

Ingen ny 40-skylt efter korsningen, vilket innebär att hastighetskylten 40km/h har upphört att gälla (se definition nedan).

Och eftersom ingen ny hastighetsskylt finns gäller bashastigheten 50 km/h efter korsningen!

Jag ser i svaret att du inte har förstått det jag skrev.

Det finns naturligtvis inget krav att sätta upp skylt E5 (Tätbebyggt område) för att bashastigheten 50 ska gälla, bashastigheten gäller alltid i tätbebyggt område om inget annat anges.

Innan 2008 sattes bara E5 upp och det med betydelsen att 50 km/h gällde, men den betydelsen för skylt E5 är helt riktigt borttagen.

“Slippa gödsla”

Funktionen med skylten E5 (Tätbebyggt område) är att den skylt den kombineras med, t.ex en hastighetsskylt eller någon annan förbudsskylt, gäller tills skylten E6 (Tätbebyggt område upphör) är uppsatt. 

Hela grundidén med bashastigheter är att slippa gödsla med vägmärken. Hela idén med skylt E5 och E6 är att tala om att den skylt som kombineras med dessa gäller inom det område de begränsar.

Så sammanfattningsvis:

Om kommunen vill att 40 km/h ska gälla i Oskarshamn så måste man på de vägar som leder in till det området där man vill begränsa hastigheten till 40 km/h sätta upp en hastighetsskylt C31-4 (40 km/h) i kombination med en skylt E5 (Tätbebyggt område).

Alternativet är att sätta upp skyltar på alla gator efter alla korsningar, men eftersom jag betalar skatt i kommunen föredrar jag det första alternativet 🙂

Oskarshamnare

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS