ANNONS

1177, man som talar i telefon
Genrebild: Region Kalmar län

Ökad användning av 1177:s e-tjänster i Kalmar län

ANNONS

ANNONS

KALMAR LÄN

”Under 2024 har användningen av 1177 e-tjänster fortsatt att öka i Region Kalmar län. Statistik visar en tydlig trend där allt fler invånare använder digitala tjänster för att hantera sin vård. Den informationen fick regionstyrelsen vid tisdagens sammanträde”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.

”Antalet inloggningar på 1177.se ökade kraftigt under 2024. Under 2023 registrerades 3 miljoner inloggningar och under fjolåret var siffran drygt 3,8 miljoner. En notering som är högre än under pandemiåren.”

”Tack vare förbättrad funktionalitet, fler digitala ärenden och ökad kännedom om e-tjänsterna har både invånare och medarbetare tagit till sig de digitala möjligheterna i högre grad än tidigare.”

”Tjänsten ”förnya receptet” har haft en särskilt stor ökning, vilket delvis beror på förbättrad funktionalitet. Numera ser invånaren den förifyllda informationen om receptet som kan förnyas. Även införandet av e-tjänster inom specialisttandvården har bidragit till att fler ärenden hanteras digitalt.”

”Under året har det skapats fler digitala ärenden av vården och det gör att fler invånare loggar in för att ta del av svar. En annan orsak är att en ny funktionalitet gör det enklare för invånare att se sina bokade tider direkt på 1177.se utan att manuellt behöva lägga till en mottagning. Numera görs hela vaccinationsbokningen på 1177.se, vilket också lett till fler inloggningar”, skriver regionen.

Senaste tillgänglighetssiffrorna

”Tillgängligheten till vård i Region Kalmar län ligger i fler avseenden på en stabil nivå.”

”Primärvården hade i januari en tillgänglighet i paritet med landet. 87 procent av patienterna som vände sig till sin hälsocentral fick träffa medicinsk personal inom tre dagar. 100 procent av de som sökte sig till barn- och ungdomshälsan i februari fick tid inom tre dagar.”

”För 1177 på telefon höjdes medelväntetiden med fyra minuter, från månaden innan, till 22 minuter i februari. Vid motsvarande period förra året var siffran 23 minuter. 27 procent av samtalen i februari besvarades inom måltiden 9 minuter, det kan jämföras med 11 procent i februari 2024.”

”Nästan 80 procent av patienterna i Kalmar län hade i januari en tid till operation/behandling vid länets sjukhus inom vårdgarantins 90 dagar. Motsvarande siffror för första besök var 81 procent i jämförelse med 68 procent nationellt. När det gäller återbesök inom medicinskt måldatum ligger Region Kalmar län i paritet med genomsnittet för landet.”

”93 procent av patienterna till barn- och ungdomspsykiatrin fick tid för första besök inom 30 dagar i januari. Det kan jämföras med snittet i riket som ligger på 49 procent. När det gäller vuxenpsykiatrin fick 92 procent tid till första besök inom 90 dagar i januari”, skriver regionen.

+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
2
+1
0

ANNONS

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje lördag får du ett mejl med veckans mest lästa och läsvärda artiklar, tips om aktuella evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS