ANNONS

Äldre kvinna som pratar i mobilen
Foto: Freepik

NY LÖSNING PÅ PLATS: Antalet bedrägeriförsök via telefon kommer att minska betydligt

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

SVERIGE

“Nyligen lanserades kortnumret 7726 för att rapportera bluff-SMS. Nu inför telekomoperatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre även åtgärder för att få stopp på bedrägerisamtal genom så kallad spoofing – där bedragare maskerar numret de ringer från med ett annat. Detta görs genom en teknisk lösning som från och med 5 december 2023 stoppar alla inkommande samtal från utlandet som maskeras som svenska fasta nummer”, skriver Telekområdgivarna i ett pressmeddelande.

Hur har arbetet gått till?

“Projektet mot bedrägerier via telefon, så kallad spoofing, startade tidigt våren 2023 och gick i mål den 5 december 2023, lagom innan julhelgen som också är en högtid för bedrägerier. Med en lösning på plats kommer antalet bedrägeriförsök via telefon att minska betydligt.

Telekområdgivarna har haft rollen som neutral mötesplats för samverkan och från start deltog de fyra stora operatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre. Senare under våren anslöt även Polisen till arbetsgruppen. Projektet har utförts i linje med branschrekommendationer från PTS, Post- och telestyrelsen”, skriver Telekområdgivarna.

Vad innebär detta?

“Alla telekomoperatörer är helt överens om vikten av att hitta sätt att förhindra olika typer av bluffsamtal. Det inkluderar ”spoofing”, där bedragare manipulerar numret de ringer ifrån så att samtalet ser ut att komma från någon annan. Samtalet kan alltså se ut att komma från en bank eller myndighet när det i själva verket är en bedragare.

Företagen jobbar snabbt för att hela tiden hitta nya tekniska lösningar, och den lösning som nu är på plats innebär att om en bedragare ringer in från utlandet och förklär, alltså ”spoofar”, sitt nummer med ett svenskt fast nummer så kommer samtalet att stoppas.

Ett branschsamarbete pågår också för att även stoppa ”spoofade” mobilnummer. Telia har påbörjat implementeringen, och jobbar tätt tillsammans med Tele2, Telenor och Tre för att få på plats en nationell lösning så snart det är möjligt”, skriver Telekområdgivarna.

Vad ska du vara uppmärksam på?

“Samtal som ”spoofas” kan såklart fortfarande komma och det är som alltid viktigt att vara uppmärksam på att:

  • Aldrig lämna ut koder eller BankID via telefon eller på andras initiativ.
  • Polisen eller banken aldrig ringer upp för att varna dig för pågående bedrägerier.
  • Aldrig lämna ut värdesaker till någon som påstår sig ringa från t ex Polisen och sedan besöker dig.
  • Om du är osäker, lägg på luren och kontrollring tillbaka till företaget eller organisationen som personen påstår sig ringa ifrån, men…
  • …tänk på att det inte räcker med att ringa tillbaka till numret för att se vart det går, eller kolla upp det på till exempel Hitta eller Eniro. Vid spoofing ser ju numret som ringer dig korrekt ut, men det har använts av någon annan än den du tror. Det är bättre att kontrollera nummer på hemsidan till det företag som uppringaren säger sig ringa från”, skriver Telekområdgivarna.

“Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni, bredband, fiberanslutningar samt betalteletjänster.

Konsumenter kan vända sig till oss innan man ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte. Om eventuella problem uppstår med ett abonnemang och konsumenten inte lyckas komma överens med operatören kan vi aktivt försöka bidra till en lösning.

Som journalist är du välkommen att kontakta oss vid frågor som rör konsumenträtt inom telekommarknaden. Vi kan svara på vilka rättigheter och skyldigheter konsumenter och operatörer har om olika problem uppstår kring en tjänst. Vi kan också ge många goda råd i förebyggande syfte om vad man som konsument bör tänka på innan man ingår abonnemang för tv, telefoni, bredband, fiberanslutningar samt betalteletjänster”, skriver Telekområdgivarna.

Genrebild: Freepik

+1
11
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
2
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS