ANNONS

Från vänster: Karin Helmersson (C), Peter Wretlund (S) och Johanna Wyckman (L). Foto: Peter A Rosén
Från vänster: Karin Helmersson (C), Peter Wretlund (S) och Johanna Wyckman (L). Foto: Peter A Rosén

Nu tas ett stort steg mot en två-plus-ett-väg mellan Bockara och Oskarshamn

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

ÅRHULT

Nu tas ett stort steg mot en mötesseparerad två-plus-ett-väg mellan Oskarshamn och Bockara.

– Det här är en väldigt viktig och efterlängtad investering. Det är en garanti för att näringslivet i Oskarshamns kommun ska fortsätta att utvecklas, säger Andreas Erlandsson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Andreas Erlandsson (S). Foto: Peter A Rosén

340 miljoner kronor – en tredjedel av länsplanens pengapåse, där det finns sammanlagt 1,127 miljarder statliga kronor – läggs på den aktuella sträckan på väg 37/47, enligt förslaget till ny regional transportplan som ligger på regionala utvecklingsnämndens mötesbord på onsdagen.

Den skickas sedan ut på remiss under hösten – och ett formellt beslut tas av regionfullmäktige efter nyår.

Majoritetspartierna i Region Kalmar län – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna – bjöd på tisdagen in lokaltidningarna till en pressträff i Århult, som ligger precis invid väg 37/47.

Karin Helmersson (C), som är ordförande i regionala utvecklingsnämnden, berättade att regionen har mer pengar än någonsin till länets infrastruktur – 931 miljoner kronor har alltså blivit 1,127 miljarder kronor.

Karin Helmersson (C). Foto: Peter A Rosén

“Det är ett viktigt stråk för mellanlänets arbetsmarknadsområde”

PETER WRETLUND (S)

Peter Wretlund (S):

– 37/47:an är länets nästa stora projekt. Den är viktig på många sätt, sa Peter Wretlund (S), som är ordförande i kollektivtrafiknämnden – med ansvar för regional utveckling och kultur.

Han konstaterade att den tunga trafiken verkligen är i behov av den här satsningen.

– Det är också ett viktigt stråk för mellanlänets arbetsmarknadsområde. Jag tänker på pendlingstrafiken mellan Högsby och Oskarshamn och mellan Hultsfred och Oskarshamn.

Peter Wretlund (S). Foto: Peter A Rosén

– Det här är dessutom ett starkt stråk för kollektivtrafiken, mot Högsby och Växjö. Tanken är också att vi ska ha snabbare bussar både på E22:an och mellan Växjö och Oskarshamn. Vi vill knyta ihop motorn Växjö med så många delar som möjligt i Kalmar län. Det är viktigt.

Tar på sig hamnhatten

– I dag har vi triangeln Växjö–Karlskrona–Kalmar. Kan vi få ytterligare ett ben att stå på, så är det bra. Inte minst om jag för en kort stund sätter på mig min hamnhatt. Detta är en oerhört viktig del för hamntrafiken och exportindustrin. Den är också viktig för passagerare och gods till och från Gotland. När det gäller E22:an är vi alltid hemma. Där finns många gemensamma krafter. Däremot är det knepigare med öst-västliga satsningar i vårt land. Men de är väldigt viktiga.

Sträckan mellan Århult och Bockara är först ut. Foto: Peter A Rosén

Peter Wretlund pratade också om utvecklingsmöjligheterna på industriområdet Kvastmossen i Oskarshamn.

– Det finns även planer på bostadsområden och så vidare.

Satsningarna på väg 37/47 ligger i den bortre delen av planperioden. Första spadtaget kan tas 2025. Etapperna som är inlagda nu är Oskarshamn (södra infarten)­–Århult och Århult–Bockara – och Århult–Bockara är först ut. När det gäller sträckan till och från Oskarshamn, så kommer kommunen att gå in som medfinansiär.

Det är regeringen som trycker på startknappen när det kommer till projekt som kostar mer än 100 miljoner kronor.

Sittande regering kommer att ta ett beslut i frågan om väg 37/47 innan valet nästa höst.

Hur blir det med den eventuella förbifarten i Bockara?

– Den delen, genom Bockara, är inte med i planen. Där behöver man titta lite till, och ta reda på vad som är möjligt. Vi har varit noga med att etappindela. Då kan andra objekt rulla på även om man stöter på patrull någonstans. Då sätter man inte allt på vänt, svarade Karin Helmersson.

– Bockara är den mest komplicerade delen, tekniskt sett, konstaterade Peter Wretlund.

Johanna Wyckman (L) är regionråd med ansvar för hållbarhet och folkhälsa.

– Vi har flera tunga industrier i vårt län – både tillverkningsindustri och skogsindustri och livsmedelsindustri. De är givetvis beroende av bra infrastruktur, sa hon.

Johanna Wyckman (L). Foto: Peter A Rosén

– Vi märker det nu, när vi står här, att det är väldigt mycket godstrafik. Mötessepareringen kommer verkligen att förbättra säkerheten.

Den nya sträckningen kommer att gå mellan Århult och södra infarten i Oskarshamn. Foto: Peter A Rosén

Johanna Wyckman berättade också om andra satsningar i den regionala transportplanen.

Inga utsläpp och inget buller

– Vi satsar väldigt mycket på cykelvägar – vi går från 47 miljoner kronor i föregående plan till 110 miljoner i den här planen. Det är mer än en fördubbling på just cykelvägar. Vi har en tydlig profil i regionen om att satsa på folkhälsa och hållbarhet. Cykelvägar ger inga utsläpp och inget buller.

I länet som helhet finns det tre cykelprojekt som är lite större än de andra – och det är Ölandsleden, Söderåkra-Torsås samt Oskarshamn-Påskallavik.

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS