INSÄNDARE
Är sjukvårdens 112 och 1177 till för innevånarna eller tvärtom?
Det är nästan svårare att få kontakt med sjukvården (akuten) än att få audiens hos påven.
Detta gäller i synnerhet när växeln på sjukhuset är stängd (efter klockan 22 en söndagskväll, exempelvis).
”Hur gör man då?”
Vid behov av att komma i kontakt med akuten i Oskarshamn kvällstid, hur gör man då?
— Växeln stängd.
— 1177 kan inte koppla vidare.
— 112 kan inte koppla vidare.
Båda de sistnämnda påstår att de INTE har möjlighet att kontakta akuten eller deras läkare.
Eller ljuger de?
Är ju märkligt om dessa instanser INTE kan kommunicera med varandra!
Om en akutsituation uppstår, VAR får man då hjälp?
Om man då bor 2-3 mil bort, skall man då tvingas köra in till akuten för att få svar?
Personalen på akuten är alldeles utmärkt och var mycket tillmötesgående och proffsig, när jag efter avklarad resa kom dit!
”Bör omgående rättas till”
Men detta rörde en fråga som lätt hade kunnat lösas via en telefonkontakt med sköterska/läkare!
Problemet är att ta sig förbi alla icke fungerade led av bristande (ovilliga/okunniga) instanser, 1177 och 112!
Detta bör omgående rättas till, så att man även på några mils avstånd kan få direktkontakt med akutens personal/läkare!
1177, och i synnerhet 112, har mycket att förbättra!
SKÄRPNING!
Anna Johansson

Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se