MÖNSTERÅS KOMMUN
”Tydliga ekonomiska månadsuppföljningar, uppföljning av insatsbeslut och utförda timmar, och utredning om samordning av resurser. På socialnämnden förra veckan fattades ytterligare beslut om åtgärder och utredningar för socialförvaltningen att komma till rätta med budgetunderskottet”, skriver Mönsterås kommun i ett pressmeddelande.
”Förslagen till åtgärder som lades fram till politiken under socialnämndens sammanträde den 24 februari har sin grund i socialförvaltningens arbete förra året, tillsammans med de två utredningarna som genomfördes på hösten. En del av åtgärderna är en fortsättning på tidigare beslut och handlar om att följa upp och säkerställa att nya arbetssätt är fungerande för både medarbetare, verksamhet och budget. Medan andra är nya för att utreda och genomlysa inför ytterligare beslut i socialnämnden.”
”Måste anpassa verksamheten”
– Det är nödvändigt att vi vidtar åtgärder för att komma till rätta med det stora budgetunderskottet. Vi ska fortsätta göra det vi är skyldiga att göra enligt lag. Men vi måste anpassa verksamheten utifrån den beslutade budgeten, säger socialnämndens ordförande Håkan Spärlin (C). Vi ser också att gruppen med äldre blir allt fler samtidigt som personer i arbetsför ålder minskar och behöver förbereda våra verksamheter för andra förutsättningar.
”Socialförvaltningen fattar varje dag en mängd olika beslut, som bistånd, insatser och placeringar för barn och vuxna. Genom att följa upp beslut och insatser säkerställer vi att vi gör rätt saker samtidigt som vi är kostnadseffektiva”, skriver kommunen.
- ”Bistånds- och insatsbeslut ska följas upp för att se att brukaren får rätt hjälp, på rätt tid.
- Beslutad tid ska överensstämma med utförd tid och vi säkerställer att brukarmålstiden hålls.
- Tar fram underlag för att jämföra samt göra kostnadsanalys för hemmaplatslösningar mot placering utanför kommunen för att säkerställa att vi använder resurser på ett effektivt sätt, samtidigt som beslutet blir det som är bäst för brukaren.”
”Kvalitetessäkrar”
”För att säkerställa att våra brukare får den hjälp och stöd de har rätt till.
- Vi utreder samordning av resurser inom personlig assistans och gruppbostad.
- Vi följer upp och anpassar bemanning när vi har lediga platser på boenden, genom ekonomisk uppföljning och uppföljning i socialnämnden.
- Vi följer upp verksamheter med höga kostnader för att utreda möjligheter att samordna och fördela resurser, exempelvis kortidsvistelse Ugglan och Falken.
- Vi kvalitetssäkrar delegeringsbeslut genom utbildning för att skapa en större trygghet i arbetsuppgiften.”
”Ständigt minskar”
”Den demografiska utvecklingen i Sverige innebär att allt fler äldre med vård- och omsorgsbehov ska tas om hand av personer i arbetsför ålder, en grupp som ständigt minskar enligt befolkningsprognoserna. Samtidigt pågår omställningen för en mer tillgänglig och närmare vård.
- Vi ska alltid göra en behovsanalys och kravprofil inför eventuella rekryteringsbehov, för att säkerställa att rekrytering är nödvändig och rätt kompetens anställs.
- Vi utreder hur omställningen till nära vård påverkar våra verksamheter och förväntningar, samt hur vi behöver anpassa våra verksamheter och yrkesgrupper.
- Vi följer upp och redovisar för socialnämnden hur arbetsgivaren och våra fackliga organisationer samarbetar.”
– Vår utgångspunkt är att förändringarna ska påverka brukarna så lite som möjligt. Eftersom personalen är vår viktigaste resurs är det heller inte aktuellt med uppsägningar. Vi behöver däremot alla vara beredda på att våra arbeten kan förändras över tid, säger Patrik Hedström, socialchef. Vårt gemensamma uppdrag i förvaltningen, från chef till medarbetare och mellan kollegor, är att de här förändringarna ska ske på ett tryggt sätt och att vi fortsätter ha en öppen dialog med varandra. Det är så vi arbetar tillsammans.
Bakgrund
”Socialförvaltningen går med budgetunderskott på minst 30 miljoner kronor 2024. För att komma till rätta med budgetunderskottet har socialnämnden tagit beslut om flera åtgärder som socialförvaltningen arbetat med sedan förra året. Åtgärderna syftar till att skapa en budget i balans, alltså att anpassa verksamheternas kostnader till de pengar socialnämnden har.
Äldreomsorgen svarar för cirka 70 procent av underskottet, omsorg om personer med funktionsnedsättning för cirka 20 procent. Orsaken till underskottet är framför allt kostnader för vikarier, övertid- och mertidsersättning samt sjukersättning i samband med sjukfrånvaro. Det är också därför åtgärderna i första hand gäller bemanning och schemaläggning i dessa verksamheter”, skriver kommunen.