KALMAR LÄN
”Kalmar Öland Airport har varit en självklar del av länets infrastruktur i över fem decennier. I dag är flygplatsen en förutsättning för att sjukvård och näringsliv ska kunna fungera i länet, men också en viktig del av vårt lands försvar. Det innebär också att det blir snabbare och enklare att göra såväl jobb- som semesterresor till och från Kalmar län. Tack vare Kalmar Öland Airport kan stora multinationella företag etableras och växa i länet”, skriver Moderaterna i ett pressmeddelande.
”För fyra år sedan blev Region Kalmar län hälftenägare i Kalmar Öland Airport. Kort därefter påverkades flygplatsen svårt av konsekvenserna av Covid-19-restriktionerna. Något som orsakat kraftigt minskad flygtrafik och därmed minskade intäkter”, skriver partiet.
”Moderaterna betonar vikten av att regionen tydligt visar att Kalmar Öland Airport är en central del av regionens framtid och en prioriterad satsning för politiken. Men vad tycker Socialdemokraterna? Förhoppningsvis får vi svar under regionfullmäktige den 7 mars i Mönsterås.”
“Har det svårt”
– Förra året valde SAS att avveckla flygtrafiken mellan Kalmar Öland Airport och Stockholm Arlanda, vilket berodde på svag lönsamhet på linjen. Av naturliga skäl känner många i hela landet en oro för att fler linjer ska läggas ner. Vi i politiken måste fatta politiska beslut om hur vi vill att vår flygplats ska fungera i framtiden. Det går ju faktiskt att se att flygandet ökar i Europa, men i Sverige kan man inte se samma utveckling. I stället har många flygplatser det svårt, säger Malin Sjölander (M).
“Politisk splittring”
– En bidragande faktor till det minskade flygandet är också hur kommuner, regioner och stora arbetsgivare skriver sina resepolicys och vad man trycker på i styrdokumenten. Här finns en politisk splittring, där vissa partier förespråkar åtgärder som kan straffa vissa transportsätt, som exempelvis flyget. Och då görs ändå en historiskt stor, grön omställning av flygbranschen. Man tar sitt ansvar för klimatomställningen och jobbar hela tiden med att göra resor mellan till exempel Kalmar och Stockholm till ett fullgott alternativ. Här måste politiken hänga med i utvecklingen och ändra styrdokument och riktlinjer så flygtrafiken får bättre förutsättningar, säger Malin Sjölander.
Genrebild: Freepik
Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se