ANNONS

GRAFIK: MODERATERNA
GRAFIK: MODERATERNA

Moderaterna i länet sågar S, C och L: “Löjeväckande”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

”Att man redan nu turnerar runt i länet och försöker slå i väljarna att regionen har fått mer pengar än någonsin till infrastruktursatsningar förändrar inte det faktum att den styrande regionmajoriteten har misslyckats med att nyttja sina historiskt goda ingångar till regeringsmakten för att få staten att börja betala av sin stora infrastrukturskuld till Kalmar län”, skriver Moderaterna i ett pressmeddelande.

– Det är ingen stor sak att en ny infrastrukturplan innehåller mer pengar än den föregående. Att nu försöka blända väljarna med att kommande länsplan innehåller styvt en miljard, i stället för en knapp miljard som den gamla, är löjeväckande. Pengarna till den nya länsplanen tas ur potten för utveckling av hela landets transportsystem som regeringen ökade på med hela en tredjedel i infrastrukturpropositionen i våras. Sett till den ökningen, så framtår ökningen i vår länsplan som blygsam. Jag konstaterar också att Kalmar läns andel av hela tårtbiten till länsplaner i landet förblir i stort sett oförändrad jämfört med vad andra län får, trots att vår infrastruktur länge varit eftersatt. Regionmajoriteten har misslyckats med att utnyttja sina historiskt goda påverkansmöjligheter till att göra verklig skillnad för länets infrastrukturutveckling, säger Pär-Gustav Johansson (M). 

“Med en moderat infrastrukturpolitik på nationell nivå hade det blivit mer pengar till upprustning och utveckling av befintliga vägar och järnvägar i landet”

PÄR-GUSTAV JOHANSSON (M)

– Den sorgliga huvudförklaringen till att länet åter igen blir förfördelat är såklart att regeringen och dess stödpartier står fast vid att bygga nya spår för höghastighetsbanor mellan storstäderna, ett resursslukande politiskt prestigeprojekt som inte går att räkna hem, varken samhällsekonomiskt eller miljömässigt. Det kommer, trots den stora ökningen av utvecklingspotten i infrastrukturpropositionen, leda till mindre infrastruktursatsningar på landsbygden och i Kalmar län i den kommande nationella transportplanen. Med en moderat infrastrukturpolitik på nationell nivå hade det blivit mer pengar till upprustning och utveckling av befintliga vägar och järnvägar i länet.  

“Tafflig kommunikation”

– Satsningarna på väg 37/47 mellan Oskarshamn och Bockara i den nya länsplanen är viktiga för länet, men man ska inte glömma bort att de blir möjliga för att C och S som styr i både regionen och Mörbylånga kommun, genom tafflig kommunikation sig emellan och med Trafikverket, lyckats sjabbla bort den planerade förbättringen av den för Ölands besöksnärings så viktiga väg 136 genom Mörbylånga kommun, från Ölandsbron och norrut. Där kommer man därför inte att få se några trafiksäkerhetsförbättrande åtgärder förrän långt in på 2030-talet, om ens då, säger Pär-Gustav Johansson.

Grafik: Moderaterna

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS