KALMAR LÄN
Regeringen har presenterat sin infrastrukturproposition för perioden 2026–2037. Den totala ramen utökas med över 200 miljarder kronor och regeringen följer sin uttalade linje genom att kraftigt utöka underhållet av vägar och järnvägar för att komma i kapp med den underhållsskuld i transportinfrastruktursystemet som tidigare S-regeringar lämnat efter sig. Samtidigt är regeringen tydlig med att infrastrukturen ska fungera i hela landet”, skriver Moderaterna i ett pressmeddelande.
– Om den förra S-regeringen bedrev en landsbygdsfientlig infrastrukturpolitik och ville göra enorma satsningar på nya järnvägsspår för höghastighetståg mellan storstäderna, vilket hotade att sluka alla investeringsresurser som en gökunge i boet, så är det här en infrastrukturproposition som är mer landsbygdsvänlig och kan gynna Kalmar län. När landets vägar och järnvägar ska rustas upp i en jättesatsning över kommande planperiod så kommer vi ha större möjligheter att få del av infrastrukturresurserna jämfört med under förra S-regeringen. Dessutom så höjs anslagen för enskilda vägar, som vi har gott om i länet, med 100 miljoner kronor om året, säger Pär-Gustav Johansson (M), viceordförande i regionala utvecklingsnämnden och oppositionsråd.
“Underlättar”
– Jag noterar också att regeringen är tydlig med att den vill snabba på införandet av det nya tågsignalsystemet ERTMS, som ju ska införas på våra regionala järnvägar, samt att man höjer beloppsgränsen för mindre investeringsåtgärder, så kallade trimningsåtgärder, från 100 till 150 miljoner kronor och beloppsgränsen för investeringar i länsplanen från 50 till 75 miljoner kronor, vilket underlättar för infrastruktursatsningar i ett litet län som vårt.
“Ett orosmoment”
– Trots ett mycket stort fokus på underhållsåtgärder så utökar regeringen också ramen för investeringsdelen av ramen med 15 procent. Man ska dock komma ihåg att infrastrukturproposition inte anger några satsningar på enskilda vägar och järnvägar. Det beskedet kommer senare i den nationella transportplanen, precis som brukligt (det var den förra regeringen som bröt mot kutymen genom att redan i sin infrastrukturproposition peka ut nya höghastighetsbanor som en prioriterad investering). Den förra regeringen lämnade en kraftigt underfinansierad transportplan efter sig vad gäller inplanerade investeringar, så där ser jag ett orosmoment: att regionen kommer att få lobba hårt mot Trafikverket och regeringen för att få behålla investeringar som redan är inplanerade och få till nya investeringar som vårt län så väl behöver på till exempel E22 och Stångådals- och Tjustbanan.
Nuvarande plan | Nuvarande plan | Förslag ram | Ökning | ||
2022-2033 | 2022-2033 | 2026-2037 | i procent | ||
2021 års pris | 2025 års pris | 2025 års pris | Fasta priser | ||
Drift och underhåll av järnvägar | 165 | 200 | 210 | 5% | |
Drift och underhåll av vägar | 197 | 239 | 354 | 48% | |
Utveckling av infrastrukturen | 437 | 530 | 607 | 15% | |
Total ram | 799 | 968 | 1171 | 21% | |
(Källa: infrastrukturpropositionen sid 36)
Arkivfoto: Peter A Rosén (E22:an)