ANNONS

Mattias Goldmann
Mattias Goldmann. Foto: 2030-sekretariatet

Mattias Goldmanns replik till KD: “Hushållen gagnas inte bäst av Jimmie-priser på fossila drivmedel”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

DEBATTARTIKEL

Hushållen gagnas inte bäst av Jimmie-priser på fossila drivmedel.

Nu sänks drivmedelspriserna, skriver KD:s Gudrun Brunegård i ON (17 januari).

I hennes jämförelse med toppnoteringen är prisskillnaden enorm – men korrekt är förstås att konstatera att diesel kostar 18.24 kronor litern nu mot 22.16 just före årsskiftet – knappt fyra kronor lägre pris är inte fy skam men långt mindre än vad KD utlovat.

Därtill tankar ju de flesta bensin 95 oktan som just före årsskiftet kostade 18.44 kronor litern, nu 17.54 kronor litern.

Kostar sju miljarder per år

Det står KD och de flitigt debatterande Sverigedemokraterna fritt att jubla åt vad de vill, vi andra gör en mer balanserad analys av ”Jimmiepriserna” och konstaterar att:

  1. Sju miljarder kronor per år kostar sänkningen av skatten på bensin och diesel. Stora vinnare är norrmän, finnar och polska åkare som nu kan tanka billigt i Sverige – sen årsskiftet stimulerar vi med skattemedel norsk och finsk ekonomi. Förlorare är alla som hade haft större nytta av att dessa medel använts i t.ex. skolan, vården och omsorgen.

  2. Över fem miljoner ton koldioxid per år i ökade utsläpp blir resultatet för klimatet när reduktionsplikten nu sänkts – transportsektorns klimatpåverkan nästan fördubblas. Samtliga myndigheter är överens om denna siffra, som också regeringen själv återger – Sverigedemokraternas egna siffror är just egna. Risken är överhängande att Sverige måste kompensera dessa höga utsläpp med att köpa bulgariska utsläppsrätter för många miljarder – pengar som annars kan göra nytta här hemma.

  3. Sveriges beroende av skurkstater ökar kraftigt. Huvuddelen av förnybara drivmedel importeras, men vi kan tillverka dem själva, medan de fossila drivmedlen per definition är importerade. Fossil bensin och diesel kommer från Saudiarabien, Nigeria och Venezuela, och en tredjedel har okänt ursprung – troligen direkt eller indirekt Putins Ryssland.

Många har nog en bild av att Kristdemokraterna vill värna boende i gles- och landsbygd. Det görs långt bättre med träffsäkra styrmedel än genom att sänka priset på drivmedel för alla – och det kan ske utan drastiskt ökad klimatpåverkan. Den biogas Brunegård själv klokt nog kör på har under KD:s tid i regeringen förlorat sin skattebefrielse; här vore ett aktivt agerande välkommet!

“Då drabbas vi alla”

Jimmie-priserna på fossila drivmedel slår mot Sveriges klimatledarskap. Just när hela världen söker inspiration och konkreta exempel att lära sig av, så backar Sverige, höjer andelen fossilt och ökar de klimatpåverkande utsläppen. Det svenska näringslivet är djupt oroade att mångmiljardaffärer och gröna jobb kan gå i stöpet – då drabbas vi alla.

Jimmie-priser gagnar Sverigedemokraterna och möjligen KD, men de gagnar inte Sverige.

Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet

Foto: 2030-sekretariatet

+1
9
+1
2
+1
0
+1
16
+1
1
+1
2
+1
6

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS