SVERIGE
Försäljningen av livsmedel ökade i kronor och ören 2023. Samtidigt minskade mängden sålda livsmedel, visar ny statistik från SCB. Den ökade försäljningen förklaras av att maten blev dyrare.
Under 2023 uppgick den totala försäljningen av livsmedel och drycker till 384 miljarder kronor. Det är en ökning med knappt 28 miljarder kronor, eller 7,9 procent jämfört med 2022.
Den ökade försäljningen förklaras av att det blev dyrare för svenska konsumenter att handla mat under 2023. Prisökningarna ledde också till att volymen sålda livsmedel och drycker minskade med 3,8 procent.
– Samtidigt som priserna fortsatte uppåt minskade volymen, alltså mängden livsmedel som såldes. Det är den största minskningen i volym som SCB hittills uppmätt, säger Louise Eklund, statistiker på SCB.
Prisökning för alla varugrupper utom en
Tittar man närmare på försäljningsutvecklingen i löpande priser på olika varugrupper ökade alla utom en. Den största ökningen var för fisk som ökade med 20,6 procent, följt av frukt 13,5 procent och grönsaker 9,3 procent. Spritdrycker var den enda varugruppen där försäljningen minskade med 2,2 procent.
Den totala volymen av livsmedelsförsäljningen räknat i kronor sjönk under 2023. Endast två varugrupper, frukt och fisk, ökade i volym.
– Frukt var den varugrupp som ökade mest i volym. Mest minskade försäljningen av socker, sylt, honung, choklad och konfektyr, totalt minus 7 procent. Intressant är att det under 2022 var tvärtom, då var det uppåt för godis och nedåt för frukt, säger Louise Eklund.
Försäljningsutveckling
Försäljningsutvecklingen mellan 2022 och 2023 i löpande och fasta priser
Varugrupp | 2022 | 2023 | Löpande priser (%) | Fasta priser (%) |
---|---|---|---|---|
Livsmedel och drycker | 365 381 | 384 439 | 7,9 | -3,8 |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 306 523 | 333 642 | 8,8 | -3,8 |
Livsmedel | 272 119 | 296 855 | 9,1 | -3,8 |
Bröd och övriga spannmålsprodukter | 46 229 | 49 879 | 7,9 | -4,1 |
Kött | 48 973 | 53 152 | 8,5 | -0,7 |
Fisk | 14 873 | 17 942 | 20,6 | 0,1 |
Mjölk, ost och ägg | 46 387 | 49 579 | 6,9 | -5,1 |
Oljor och fetter | 8 855 | 9 466 | 6,9 | -6,6 |
Frukt | 21 947 | 24 913 | 13,5 | 3,7 |
Grönsaker | 33 331 | 36 415 | 9,3 | -6,0 |
Socker, sylt, honung, choklad och konfektyr | 38 511 | 41 311 | 7,3 | -7,0 |
Övriga livsmedel | 13 011 | 14 198 | 9,1 | -4,0 |
Alkoholfria drycker | 49 858 | 50 797 | 1,9 | -3,6 |
Kaffe, te, choklad | 10 601 | 11 334 | 6,9 | -0,6 |
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuicer | 23 803 | 25 453 | 6,9 | -4,9 |
Alkoholhaltiga drycker | 49 858 | 50 797 | 1,9 | -3,6 |
Spritdrycker | 10 173 | 9 945 | -2,2 | -5,2 |
Vin | 25 870 | 26 481 | 2,4 | -3,1 |
Öl | 13 815 | 14 371 | 4,0 | -3,2 |
Priserna för livsmedel och drycker ökade enligt Konsumentprisindex (KPI) med 12,1 procent under 2023, motsvarande siffra för 2022 var 9,5 procent.
FAKTA / Om statistiken
Statistiken tas fram med hjälp av kassaregisterdata från dagligvaruhandeln och finns från år 2000. Eftersom försäljningen mäts i pengar kan en ökning förklaras både av prisökningar och av att en vara säljs i större mängd än tidigare. Undersökningen mäter försäljningsvärdet. Konsumentprisindex (KPI) för de olika varugrupperna används sedan för att beräkna volymutvecklingen.
Foto: Freepik