EKONOMI
Matpriserna fortsätter att rusa. Februari månad blev den hårdaste smockan på två år enligt Matpriskollens statistik. ”Vi ser nu prisökningar med dubbla siffror och många produkter har över 20 procents prisökning på en månad”, säger vd och grundare Ulf Mazur.
Matpriskollens jämförelse av 44 000 olika produkter i landets livsmedelsbutiker visar på en månadsökning med 1,3 procent på matrelaterade produkter och 1,0 procent på dagligvaror totalt. Ökningen är den högsta sedan finansminister Elisabeth Svantesson (M) kallade till sig livsmedelsjättarna i mars 2023.
– Den här ökningen innebär att det blir cirka 3 miljarder kronor dyrare att handla dagligvaror på årsbasis. Det här är ett hårt slag mot landets hushåll som redan är pressade, säger Ulf Mazur och tillägger:
– Vi såg detta komma, och varnade redan i förra månadsrapporten. Branschen har inbyggda trögheter som gör att alla aktörer inte höjer priserna exakt samtidigt och på alla artiklar. Fördröjningar från januari syns alltså i februari-siffrorna och dessutom ligger också många omförhandlingar av stora kategorier i början av året. Jämför vi matpriserna nu mot för två månader sedan är det cirka 2 procent dyrare.
Choklad ökar mest
Ökningarna är breda men det är inom de stora kategorierna mejeri och choklad som de allra högsta syns. Choklad ökade med hela 9,2 procent på en månad och på ett år handlar det om hela 25 procent. En 200 grams Marabou chokladkaka kostar nu runt 40 kronor i butikerna – vilket är dubbelt så mycket som den kostade för lite mer än ett par år sedan. Mejeriprodukter, inklusive ost och kylda juicer, ökar med 3,8 procent på en månad.
– Det får en stor effekt eftersom kategorin utgör 15-20 procent av allt vi handlar, säger Ulf Mazur.
Fortsätter att öka
Enligt Matpriskollen så har många chockade konsumenter hört av sig under början av 2025 med synpunkter på matpriserna. Matpriskollen konstaterar att priserna ser ut att fortsätta öka och tar Willys som ett exempel på butik som har låga priser och central prissättning. De brukar normalt vara snabbast ut när det sker ökningar varefter de andra hänger efter och det finns fortfarande fördröjning kvar.
– Vi ser att alla kedjor inte justerat priserna lika mycket under början på året, så här finns nog en del ökningar kvar i systemet, säger Ulf Mazur. Det finns troligtvis också ökningar som kommer inom andra kategorier. Vi ser också att ökningarna inte bara är relaterade till leverantörernas märken, utan kedjornas egna märken ökar också.
Läs hela rapporten på Matpriskollen.