SVERIGE
Uppåt för citroner och bär och nedåt för vitkål. Sammantaget steg matpriserna något i september, visar SCB:s Konsumentprisindex. Några varor blev billigare, mest sjönk priserna på grönsaker till höstgrytan.
De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,6 procent i september jämfört med augusti. I årstakt ökade priserna med 2,1 procent jämfört med september i fjol.
– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB i ett pressmeddelande.
Hon fortsätter:
– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.
Sett över hela året är det gurka, potatis och choklad som har ökat mest i pris. Samtidigt har priserna på tomater, päron och gul lök har sjunkit mest, om man jämför med september i fjol.
Varugruppen som ökade mest
I september steg priserna i varugruppen kaffe, te och kakao mest, ökningen var totalt 7,2 procent jämfört med samma månad 2023.
– Anmärkningsvärt är att alkoholfria drycker bidrar till prisökningarna den här månaden med en uppgång på 5,5 procent jämfört med samma månad i fjol, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.
Mest föll priserna i varugruppen fisk, med en nedgång på 2,1 procent i årstakt
Prisutveckling för varugrupper, månads- och årsförändring
Varugrupp | Prisförändring sedan augusti 2024 (%) | Prisförändring sedan september 2023 (%) |
---|---|---|
Bröd och övriga spannmålsprodukter | -0,5 | -0,9 |
Kött | 0,8 | 2,2 |
Fisk | 2,0 | -2,1 |
Mjölk, ost och ägg | -0,1 | 3,1 |
Oljor och fetter | -1,3 | 1,2 |
Frukt | 4,0 | -0,7 |
Grönsaker | -1,9 | 0 |
Sötsaker och glass | 0,5 | 6,7 |
Övriga livsmedel | 1,2 | 2,1 |
Kaffe, te och kakao | 3,1 | 7,2 |
Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuice | 1,6 | 4,1 |
Livsmedel | 0,4 | 1,7 |
Alkoholfria drycker | 2,0 | 5,5 |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 0,6 | 2,1 |
KPI totalt | 0,2 | 1,6 |
Produkterna som ökade respektive minskade mest i pris, månads- och årsförändring
Produkt | Prisförändring sedan augusti 2024 (%) | Prisförändring sedan september 2023 (%) |
---|---|---|
Citroner | 18,0 | 18,9 |
Färska bär | 17,4 | -1,8 |
Apelsiner | 14,4 | -8,7 |
Djupfryst fisk | 9,3 | -5,3 |
Griskött | 6,0 | 6,3 |
Choklad | 4,7 | 19,5 |
Kaffe | 3,6 | 6,5 |
Djupfrysta skaldjur | 3,4 | 0,6 |
[…] | […] | […] |
Purjolök | -30,7 | 1,5 |
Blomkål | -8,9 | 0,5 |
Vitkål | -8,6 | 8,3 |
Gul lök | -7,2 | -23,8 |
Lammkött | -5,6 | -0,4 |
Färska champinjoner | -5,0 | -4,1 |
Sallad | -4,6 | -12,9 |
Gurka | -4,6 | 38,3 |
Fakta / Konsumentprisindex
Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar. I statistikdatabasen på SCB:s hemsida finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.
Foto: Freepik