SVERIGE
Hastighetsefterlevnaden utanför skolor blir allt bättre, visar en ny undersökning från Riksförbundet M Sverige. Närmare två tredjedelar av förarna höll skyltad hastighet när de passerade skolor, vilket är den högsta andelen som uppmätts under det senaste decenniet.
– Det är fortfarande alldeles för många som har för bråttom, men trafikanternas hänsyn utanför skolor har blivit bättre bara det senaste decenniet. Det är en positiv signal. Kanske har de senaste årens fokus på säkra skolvägar fått fler att tänka till kring sin körning, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, i ett pressmeddelande.
Extra viktigt att sänka hastigheten
35 procent av förarna höll för hög hastighet när M Sveriges lokalklubbar kontrollerade hastigheten utanför 22 grundskolor på 16 orter över hela landet. Andelen fortkörare har gradvis sjunkit i undersökningarna, från de 59 procent som uppmättes 2016.
– Att visa extra hänsyn och sänka farten utanför skolor är viktigt, med tanke på den stora mängden fotgängare och cyklister som rör sig där. Barns riskmedvetenhet är lägre än vuxnas och en systematisk trafiksäkerhetsutbildning får unga först vid trafikskolorna när det är dags för körkort, säger Tony Gunnarsson.
Öka trafiksäkerheten
Totalt observerades 6 347 fordon, varav 5 570 personbilar, vid skoldagens början mellan klockan 07:30 och 08:30.
– Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är däremot chansen marginell. Bromssträckan blir dubbelt så lång och krockvåldet motsvarar att falla ned från ett trevåningshus, säger Tony Gunnarsson.
Omkring hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor är oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister och motorcyklister.
– Det finns en politisk ambition att öka cyklingen, inte minst bland unga. Ska detta ske måste samtidigt trafiksäkerheten öka. Det behövs fler polisiära hastighetskontroller, fler undervisningstimmar om trafik i grundskolan liksom fler säkra cykelpassager och friliggande cykelvägar, säger Tony Gunnarsson.
Undersökningen i siffror
Andel fordon i respektive hastighetsintervall:
0-30 km/h | 31-35 km/h | 36-40 km/h | 41 km/h < | |
---|---|---|---|---|
Personbil | 65% | 24% | 7% | 4% |
Taxi | 57% | 25% | 9% | 9% |
Buss | 67% | 26% | 6% | 1% |
Lastbil | 51% | 30% | 12% | 7% |
MC | 78% | 13% | 9% | 0% |
Moped | 67% | 24% | 5% | 5% |
A-traktor | 78% | 7% | 11% | 4% |
Övriga fordon | 68% | 19% | 9% | 4% |
Totalt | 65% | 24% | 7% | 4% |
Utvecklingen över tid i M Sveriges mätningar
År | Andel fortkörare utanför skolor |
---|---|
2016 | 59% |
2019 | 53% |
2022 | 49% |
2023 | 41% |
2024 | 35% |
Undersökningen har gjorts på följande orter: Eskilstuna, Nybro, Torsås, Kalmar, Helsingborg, Malmö, Hässleholm, Sundsvall, Uppsala, Umeå, Växjö, Linköping, Vreta Kloster, Östersund, Falkenberg och Vingåker
Foto: If