OSKARSHAMN
Vi har tidigare skrivit om en kvinna i 90-årsåldern, med adress i Oskarshamn, som lämnade ut sitt bankomatkort till en okänd man i lördags, den 4 januari.
På tisdagen konstaterar Peter Karlsson, förundersökningsledare vid polisen i Oskarshamn, att 13 800 kronor togs ut på kortet.
Han berättar att kvinnan blev uppringd av en man som sa att hennes bankkort hade blivit kapat; och han sa att hon kan få ett nytt bankkort, men då måste hon lämna in sitt befintliga kort, påstod han.
”Utländsk i hyn”
– Efter det där samtalet, så dök det upp en person vid hennes bostad. Hon överlämnade sitt bankkort till den här personen. Efter ett tag tyckte hon att det inte kändes riktigt rätt – så hon kontaktade sin son, som spärrade bankkortet. Men tyvärr hade man redan gjort uttag på 13 800 kronor. Brottsplatsen är satt till Flanaden i Oskarshamn, på grund av att uttagsautomaten sitter där, säger Peter Karlsson.
Han berättar vidare att mannen som hämtade bankkortet var mörkt klädd; och han hade dessutom en sotarmössa och en ”hukande gångstil”, enligt bedrägerianmälan.
Mannen pratade svenska, men han var ”utländsk i hyn” och uppgav att han heter Jakob, enligt kvinnan.
”Lämna aldrig ut kort”
– Kvinnan kommer inte ihåg om hon lämnade ut koden till kortet, men med tanke på att det har gjorts uttag i en bankomat, så måste man nog tyvärr förutsätta det, säger Peter Karlsson.
Och polisens råd är?
– Lämna aldrig någonsin ut kort, kortkoder eller andra uppgifter. Och logga inte in med bank-id på någon annans uppmaning. Banker, med flera, jobbar inte på det sättet. Anar man oråd, så ska man lägga på. Man behöver inte avsluta ett telefonsamtal på ett vänligt sätt. Säger de att de ringer från ett försäkringsbolag, exempelvis, så ska man lägga på och ringa till försäkringsbolaget i fråga, säger Peter Karlsson.
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.