ANNONS

Tingsrätten i Kalmar, Kalmar tingsrätt
Foto: Peter A Rosén

Man i 30-årsåldern dömd för vårdslöshet i trafik efter farliga omkörningar på E22:an

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

En man i 30-årsåldern, med adress i Kalmarområdet, döms för vårdslöshet i trafik efter farliga omkörningar på E22:an, i höjd med Oskarshamn, den 25 september förra året.

Enligt domen körde mannen om ett långt lastbilsekipage i hög hastighet över heldragen spärrlinje i en backe med skymd sikt.

Strax därefter genomförde han ytterligare en riskabel omkörning, denna gång av två personbilar, på en kurvig vägsträcka med dubbel spärrlinje. Under den andra omkörningen befann sig mannens bil till två tredjedelar i det mötande körfältet.

Mannen stoppades senare av en civilklädd polis som bevittnat händelsen.

I förhör uppgav mannen att han var på väg till Stockholm eftersom hans far råkat ut för en olycka, och att han möjligen körde för fort. Han hävdade dock att omkörningarna skedde på lagligt vis.

Tingsrätten anser att polisens vittnesmål är trovärdigt och konstaterar att mannens körning präglats av medvetet risktagande under omständigheter som kännetecknar vårdslöshet i trafik.

Särskilt den första omkörningen i backen med skymd sikt bedömdes som trafikfarlig.

“Blev rädd”

“Han visste inte att det var en polis som körde bakom honom eftersom bilen saknade blåljus. Han blev rädd när bilen följde efter och gasade på. Han har tidigare blivit av med sitt körkort och skulle därför inte riskera att bli av med det igen eftersom han bedriver företag och behöver sitt körkort i jobbet. Han påbörjade sin omkörning vid en vanlig streckad linje och avslutade omkörningen precis innan en dubbeldragen linje började. Han minns att han körde om en lastbil, men inte om det var en eller två personbilar. Hans omkörningar var lagliga. Han skulle inte köra om ifall vägen var kurvig då det
inte går att se fram emot och han inte vill döda sig själv. Hans sikt var god när han körde om. Polisen har antecknat fel registreringsnummer på bilen han framförde och senare stoppades i”, står det i utredningsmaterialet.

Polismannen bedömer att hastigheten var stabil mellan 145 och 160 km/h. Hastigheten förändrades endast när den omkörande bilen kom i kapp framförvarande fordon och tvingades att bromsa in.

“Fullständigt skymd sikt”

“Den första omkörningen inträffade i en brant backe med motlut och han såg då den omkörande bilen köra om en riktigt lång lastbil med släp, uppskattningsvis 24 meter lång. Detta när det var enkel heldragen linje på hans och den omkörande bilens sida av vägbanan. Den omkörande bilen var då helt över på andra sidan vägen med fullständigt skymd sikt. Det gick inte att se något på andra sidan backkrönet. Hans uppfattning är att det var enkel heldragen linje under hela omkörningssträckan hela vägen upp till backkrönet. Strax därefter kom han i kapp den omkörande bilen. Det var då kanske en personbil mellan hans bil och den omkörande bilen. Då gjorde den omkörande bilen omkörning
nummer två.”

“Vid den andra omkörningen var det dubbel heldragen linje och den omkörande
bilen hade två tredjedelar av sin fordonsbredd i det mötande körfältet. Den omkörande bilen körde om två personbilar då, vilket gick fortare än omkörningen av lastbilen. Under den andra omkörningen var det dubbel linje under hela sträckan som den omkörande bilen befann sig i det motsatta
körfältet. Sikten var inte lika skymd på den platsen som den första omkörningen gjordes på. Det var bättre uppsikt över trafiksituationen under den andra omkörningen. Den andra omkörningen var därför inte lika trafikfarlig, eftersom de kom uppifrån och åkte nedåt. De kunde då se vägen slingra sig och ha uppsikt över en längre sträcka. Det var antagligen dubbelstreckat för att vägen slingrade sig. I en trafikfarlig situation hade man antagligen hunnit panikbromsa och köra in igen.”

Dagsböter

“Några kilometer efter den andra omkörningen lyckades han stoppa den omkörande bilen. I den omkörande bilen fanns två personer, en man och en kvinna. Föraren svarade på fråga om denne visste varför denne blivit stoppad att det kanske gick fort. Föraren sade även att han var på väg till Stockholm med anledning av att hans pappa hade varit i en arbetsplatsolycka. Händelsen inträffade mellan klockan 12 och 13 och det var medelhög trafikintensitet då. Det var dagsljus, helt torr asfalt och det varken regnade eller var dimmigt. Han följde efter den omkörande bilen under totalt cirka 3 mil innan han kunde stanna den. Han kan inte uppskatta hur många bilar som de mötte på sträckan”, står det i utredningsmaterialet.

Mannen ska betala 11 600 dagsböteskronor samt 1 000 kronor i en avgift till brottsofferfonden.

Foto: Peter A Rosén

+1
4
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
4

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS