ANNONS

Avgående flygplan i luften
Foto: Freepik

Malin Sjölander (M) och Hanne Lindqvist (M): “Vi behöver ställa om – inte ställa in flyget”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

DEBATTARTIKEL

Ett upprop för riktigt hållbara resepolicys.

Sverige behöver flyget och det måste det offentliga stå upp för.

Sverige är till ytan ett av Europas största länder i utkanten av EU.

“Stora distanser”

Vi har stora distanser inom landet och till andra länder.

Geografin är en faktor som inte går att påverka på annat sätt än med fungerande transporter på väg, järnväg, med sjöfart och flyg.

Inte minst är flyget avgörande för att vi ska kunna hålla ihop näringsliv och samhälle, samt att vara attraktiva för den växande turismen.

När Kalmar län och andra regioner jobbar hårt för att stärka förutsättningar för växande industrier, turistdestinationer och andra företag är flygets tillgänglighet avgörande.

10 timmar

En resa fram och tillbaka mellan Kalmar och Stockholm med tåg, buss eller bil tar 10 timmar i ren restid.

Mellan Paris och Stockholm hinner man fram och tillbaka två gånger på samma tid.

När Sverige nu blivit medlem i Nato ställs än högre krav på robust infrastruktur. Försvarsmakten och MSB argumenterar för stärkt funktion vid samtliga svenska flygplatser och Trafikverket poängterar att flyginfrastruktur i hela landet är viktig för Sveriges beredskap.

Vi behöver ställa om – inte ställa in flyget.

Det bästa sättet för regioner som Kalmar att bidra till flygets omställning är inte att sluta flyga, utan att istället köpa hållbart flygbränsle för sina flygresor.

Till skillnad från väg och järnväg bär flyget sina egna kostnader för infrastrukturen. Det vill säga att det framför allt är genom passagerare och frakt vi betalar flygplatser, flygtrafikledning, säkerhetskontroller med mera. Därför blir konsekvensen av minskat resande med flyg minskad finansiering till flyginfrastrukturen.

“Ska nå netto noll”

Målet är att flyget, precis som övriga trafikslag, ska nå netto noll. Det är överenskommet på global, europeisk och nationell nivå. Dit når vi bland annat med elflyg, vätgasflyg, rakare flygvägar och byte till hållbara flygbränslen. EU har i närtid antagit skärpningar kopplat till utsläppshandeln och inblandningspliken, vilket innebär att det kommer att finnas ett långsiktigt behov av hållbart flygbränsle.

Transportstyrelsen har i sin kartläggning konstaterat att de fem största bränsleaktörerna i Sverige har planerad produktion motsvarande fem gånger inrikesflygets behov. Preems raffinaderi i Lysekil kommer ensamt stå för 600 000 m3 vilket kommer minska fossila utsläppen med ca 1,5 miljoner ton CO2.

På nationell nivå har regeringen redan aviserat några skarpa satsningar på flyget. Bland annat genom att höja ersättningen för beredskapsflygplatser och att täcka pandemiunderskott som annars hade tvingat upp biljettpriserna. När regeringen visar vägen måste övrig offentlig verksamhet sluta upp. Ett litet steg i rätt riktning som offentliga aktörer kan bidra med är att se över sina resepolicys. Istället för att diskriminera flyg så bör personalen uppmanas att flyga med hållbart flygbränsle, precis som de uppmanas till att köra bil på el eller biobränslen när det behövs.

Tre perspektiv

Vi måste komma ihåg att hållbarhet ska ses ur tre perspektiv; ekologisk, social och ekonomisk. För att mänskliga möten i andra delar av landet eller världen ska vara hållbara för personal som också är föräldrar, eller för verksamhet vars personal inte kan lägga mängder av arbetstid på resa, behövs flyget.

Därför manar vi nu till upprop för hållbara, transportmedelsneutrala resepolicys. Ett upprop för Kalmarregionen och övriga offentliga verksamheter. Ett upprop för Sverige; att stå upp för flyget och att införa verkligt hållbara resepolicys.

Malin Sjölander (M), oppositionsråd, Region Kalmar län

Hanne Lindqvist (M), oppositionsråd, Kalmar kommun

Foto: Freepik

+1
4
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
2

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS