LÄNET
“På tisdagens extrainsatta sammanträde med regionstyrelsen behandlades Region Kalmar läns yttrande kring Trafikverkets inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026-2037. Moderaterna och Kristdemokraterna lade fram samma yrkande som i regionala utvecklingsnämnden. Det innebär att regionen gällande investeringar på Stångådalsbanan inte specifikt ska peka ut en investering i triangelspår i Berga utan fokusera på att Trafikverket ska ta sitt ansvar för att säkra tillgängligheten och tillförlitligheten på hela banan”, skriver Moderaterna och Kristdemokraterna i regionen i ett pressmeddelande.
– Vi fortsätter att driva på för en upprustning av länets regionala järnvägar som kan leda till ökad robusthet, bättre trafiksäkerhet och resetidsminskningar. Majoriteten lägger hellre tid på att skapa politisk konflikt och hävda motsatsen. Det är ett magstarkt påstående från en samling ledande politiker som hela förra mandatperioden försvarade den dåvarande S-regeringens storvulna planer på att slänga bort pengar på nya järnvägsspår för höghastighetståg mellan storstäderna. Trots bra kontakter med dåvarande regeringsmakten misslyckades majoriteten kapitalt med att säkra ökade statliga infrastruktursatsningar i länet, säger Malin Sjölander, gruppledare för Moderaterna i Region Kalmar län.
– Debatten i medierna har handlat mycket om att vi partier i regionen måste vara eniga gentemot Trafikverket. Mitt råd till majoriteten är att om de vill ha enighet så borde de börja lyssna och ta till sig andras argument och synpunkter. Den här processen har präglats mer av att majoriteten krävt att vi ska göra som de vill, snarare än att försöka mötas någonstans i mitten. Det är illavarslande för regionen om vi har en politisk majoritet som drivs av den egna prestigen i stället för att söka samförstånd för regionens bästa, säger Jimmy Loord, gruppledare för Kristdemokraterna.
Foto: Region Kalmar län (överst)