ANNONS

A-traktor
Genrebild: Adobe Stock

Majoriteten av A-traktorerna har allvarliga fel enligt Bilprovningen: ”Oroande”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

MOTOR & TRAFIK

När Bilprovningen för tredje året i rad redovisar besiktningsstatistik för A-traktorer är utfallet det mest oroväckande hittills. Samtidigt som antalet A-traktorer växer med mer än en fördubbling på fyra år är det allt fler som har brister och fel som kräver efterkontroll.

Numera finns cirka 56 000 A-traktorer i Sverige. Det är mer än dubbelt så många som för fyra år sedan. Anledningen är en regeländring i juli 2020 som gjorde det enklare att bygga om modernare bilar till A-traktorer.

7 av 10 fick anmärkningar

Utfallet för de 4 000 A-traktorer som Bilprovningen kontrollbesiktade under 2024 är ingen munter läsning då hela sju av tio (72,9 procent) hade brister. Det är en marginell försämring jämfört med föregående år, då andelen uppgick till 72,5.

Bland A-traktorerna med brister hade 15,2 procent anmärkningar som inte kräver efterkontroll och där ägaren ansvarar för att bristerna åtgärdas snarast. Övriga 57 procent, motsvarande 6 av 10, hade brister som kräver efterkontroll, vilket innebär att bristerna är så pass allvarliga att fordonet inte får användas mer än nödvändigt innan de har åtgärdats och en fackmannamässig bedömning gjorts av att de har avhjälpts. I likhet med personbilar var anmärkningar mot komponenter i bromssystemet följt av hjulsystemet den vanligaste orsaken till krav på efterkontroll.

Högst andel A-traktorer med fel som kräver efterkontroll hade Kronobergs län med 70,7 procent och lägst Jönköpings län med 43,4 procent, dock varierar antalet besiktade A-traktorer mellan länen varför det kan finnas en osäkerhet i redovisade medelvärden.

Vanligt med otillåtna ändringar

15,1 procent av A-traktorerna fick anmärkningar under System Övrigt, såsom draganordning, ändring och identitet. Jämfört med föregående år är detta en ökning om 1,2 procentenheter.

”Vid besiktningen konstaterar vi att A-traktorer ofta är ändrade jämfört med andra fordonsslag. Exempel på detta är att konstruktionen har ändrats så att fordonet går fortare än den tillåtna maxhastigheten om 30 km/timme eller har utökats med fler passagerarplatser”, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.

Oroande statistik

Därutöver ökade andelen anmärkningar på kommunikationssystemet från 86 till 90 procent. Detta är anmärkningsvärt, särskilt som det är extra viktigt på ”långsamtgående” fordon såsom A-traktorer att belysning och reflexer fungerar så att övriga medtrafikanter som färdas i högre hastigheter upptäcker dem i tid.

”Besiktningsstatistiken för A-traktorer är oroande men genom att uppmärksamma siffrorna hoppas vi kunna öka medvetenheten framför allt hos ägare och föräldrar, men även brukare samt på sikt kunna vända trenden”, avslutar Per-Anders Blommefors.

FAKTA / Besiktningsintervall för A-traktorer

A-traktorer besiktas för första gången senast fyra år efter den månad som ursprungsfordonet togs i bruk, för andra gången senast två år och därefter vartannat år.

Utfall kontrollbesiktning A-traktor 0-3500 kg

LänAndel underkända totalt
Blekinge län50.0 %
Dalarna län78.7 %
Gotlands län70.3 %
Gävleborgs län77.9 %
Hallands län80.2 %
Jämtlands län79.2 %
Jönköpings län69.7 %
Kalmar län70.7 %
Kronobergs län77.6 %
Norrbottens län71.7 %
Skåne län77.9 %
Stockholms län71.3 %
Södermanlands län64.6 %
Uppsala län69.9 %
Värmlands län73.5 %
Västerbottens län77.7 %
Västernorrlands län71.8 %
Västmanlands län56.4 %
Västmanlands län72.4 %
Örebro län70.5 %
Örebro län60.9 %
Totalt72.9 %
Observera att antal besiktade A-traktorer i vissa län kan vara lågt och därmed finns en osäkerhet i medelvärden. Källa: Bilprovningen.
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
10

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS