LÄNET
”Moderaterna och Kristdemokraterna säger nej till en investering på 300 miljoner kronor på Stångådalsbanan. Detta kan komma att riskera att ytterligare satsningar inte blir av”, skriver majoritetspartierna i Region Kalmar län – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.
”På tisdagen 16 april ska regionen lämna sitt yttrande på Trafikverkets förslag till inriktningsbeslut inför nationell plan. Planen hanterar stora dela av de infrastruktursatsningar som kommer göras fram till 2037. Under lång tid har partierna kunnat visa enad front för länets bästa. Nu vill Moderaterna och Kristdemokraterna säga nej till förslaget: triangelspåret i Berga. Förslaget, framtaget av Trafikverket, möjliggör för gods- och passagerartrafik att trafikera sträckan utan att behöva åka in i Berga, stanna och vända”, skriver S, C och V.
“Billiga politiska poäng”
– Det här är verkligen ett katastrofalt agerande av oppositionen. De vet mycket väl hur viktigt det är att visa en enad front om investeringar i vårt län ska bli av – men väljer att skjuta hela projektet i sank för att få några billiga politiska poäng. Vi har i SCV-majoriteten vädjat till M och KD bakom stängda dörrar, men det står klart att de prioriterar sina utspel före att denna investering blir av. Jag blir uppriktigt besviken över deras vårdslösa beteende. De största förlorarna blir våra invånare som går miste om minst 300 miljoner kronor i investeringar. Ännu kan M och KD besinna sig och säga ja till de 300 miljonerna. Jag hoppas att de gör det, säger Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande.
”Satsningen i sig skulle inte omöjliggöra att ha kvar stationsläget i Berga. Dock innebär spåret en förkortad resetid på cirka 10 minuter”, skriver S, C och V.
– I den förra nationella planen fanns beslut om nytt signalsystem och en bristutredning för Stångådalsbanan. Signalsystemet är nu klart för införande och bristutredningen ska lämnas till regeringen, där föreslås trädsäkring, underhåll och triangelspår i Berga. Triangelspåret är en konkret åtgärd för att minska restider. Nu i elfte timmen säger M och KD nej och riskerar att ödelägga hela projektet, vilket alltså innebär att restiden inte kan kortas och drygt 300 miljoner kronor hamnar på någon annan plats än Kalmar län. Planerna finns och nu är det upp till regeringen att leverera, det vore tacksamt för Kalmar läns invånare om inte Tidö-partierna i regionen havererade planerna, säger Karin Helmersson (C), regionala utvecklingsnämndens ordförande.
“Äventyrar hela tågrafiken”
– Stångådalsbanan är viktig för länet och måste även i fortsättningen trafikeras. Därför behöver vi vara både eniga och tydliga mot Trafikverket. För att stärka våra regionala banor krävs trädsäkring, stationsförbindelse i Linköping och kortare resetid. Att säga nej till de få investeringar som Trafikverket förslår äventyrar hela tågtrafiken på de regionala banorna. Vi har nu en opposition som gärna hänvisar till sina möten med sin minister, men förbiser att det är deras regerings budget som är hotet mot vår järnväg, säger Lena Granath (V), regionråd.
”Eftersom Trafikverket prioriterar sina satsningar krävs det att regionen kan visa att sträckan är viktig och därför vara beredd att ta emot de satsningar som finns tillgängliga. Just nu finns det bara ett namngivet projekt i den nationella infrastrukturplanen som berör Stångådalsbanan, det är det nya signalsystemet, en satsning värd mer än 300 miljoner kronor. Den är redan idag hotat av regeringens underfinansiering av järnvägsinfrastrukturen”, skriver S, C och V.
“Storm i ett vattenglas”
– Det är lite som att majoriteten vill skapa en storm i ett vattenglas. Det kommer bli en tuff dragkamp mellan regionerna om statliga infrastruktursatsningar även den här planeringsomgången. Vi vill se fortsatta utredningar som leder till så samhällsekonomiskt lönsamma upprustningsåtgärder på Stångådals- och Tjustbanan som möjligt. Att låsa sig så benhårt vid en enda specifik åtgärd som majoriteten gör kommer inte öka sannolikheten för att vi ska få till en upprustning av banorna inom överskådlig framtid, säger Pär-Gustav Johansson (M), regionråd med ansvar för regional utveckling.
“Verklighetsfrånvänt”
– Det finns smartare sätt att vinna minuter än stationsnedläggningar, om länet tilldelas 400 miljoner. Vi har länge påtalat behovet av att åtgärda oövervakade övergångar, helsvetsad räls, elektrifiering, trädsäkring med mera – utan gehör hos dåvarande S-regering. Då prioriterade man höghastighetståg i stället. Nu försöker man inbilla oss att vi ska medverka till SCV-majoritetens nedmontering av landsbygden regionalt till förmån för några minuter mellan storstäderna – när det samtidigt är deras egen regering som bidragit till den stora underhållsskulden och som gör att tågen ibland inte går överhuvudtaget på grund av träd, snö, regn eller rentav solsken. Det är befängt och verklighetsfrånvänt. Mitt råd till majoriteten är att skippa de falska budskapen, släppa prestigen och för en gångs skull lyssna in synpunkter från invånare och oppositionen, säger Carl-Wiktor Svensson (KD), regionråd med ansvar för regional utveckling.
Arkivfoto: Peter A Rosén (överst)