LÄNET
Igår – måndag – lämnade Moderaterna tillsammans med Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna in ett förslag i riksdagen om att säga nej till nya järnvägsspår för höghastighetståg mellan storstäderna, till förmån för satsningar på befintlig infrastruktur.
– Det här är ett tydligt besked om infrastrukturpolitiken en moderatledd regering kommer att driva och en stor förändring jämfört med politiken som den avgående S-regeringen har drivit: från en landsbygdsfientlig och samhällsekonomiskt oansvarig prioritering till prioriteringar som möjliggör utveckling och upprustning i hela landet, säger Marie Nicholson (M), riksdagsledamot.
“Hämsko”
– Det är goda nyheter för Kalmar län som nu har större chans att få ökade och tidigeralagda satsningar på länets vägar och järnvägar som är i stort behov av upprustning. Organisationen OECD pekar ut statusen på infrastrukturen i länet som ”en hämsko för utveckling” och sambandet mellan tillväxt och infrastruktursatsningar är tydligt, säger Pär-Gustav Johansson (M), viceordförande i regionala utvecklingsnämnden.
“Prestigeprojekt”
– Höghastighetsbanorna är ett politiskt prestigeprojekt som kostar minst 350 miljarder och inte blir klimatneutralt förrän år 2050 när alla andra transportslag redan är klimatneutrala. Den avgående regeringen har ändå fortsatt att förfäkta projektet, trots massiv kritik från bland annat Riksrevisionen och forskarvärlden, säger Marie Nicholson (M).
– Det här innebär inte per automatik att det kommer att regna pengar över Kalmar län. Nu är det viktigt att alla politiker i Kalmar län krokar arm under Region Kalmar läns ledning så att vi så tidigt som möjligt i mandatperioden kan få till en direkt dialog med den tillträdande regeringen om en rejäl upprustning av infrastrukturen i Kalmar län, säger Pär-Gustav Johansson (M).
Arkivfoto: Peter A Rosén