ANNONS

Lokalpolitiker fortsätter att kämpa mot 50-miljonerssatsning på E22:an: “Fel”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

OSKARSHAMN

ON har tidigare berättat att Oskarshamns kommun har tagit ett beslut om att gå in med 40 miljoner skattekronor i en medfinansiering av E22-etappen mellan Nygård – norr om Fårbo och Jämserum – och Målbäcken, nordväst om Misterhult (läs mer om det här).

Jan Johansson, Marko Raiskio och Anders Svensson, numera aktiva i Oskarshamnspartiet, överklagade till förvaltningsrätten, men trion fick inget gehör där.

Nyligen överklagade de till kammarrätten.

Beslutet om medfinansieringen togs den 8 april i år.

Styrgruppen för mervärdesavtalet har dessutom tagit ett beslut om att lägga 10 miljoner kronor på medfinansieringen, under förutsättning att arbetet påbörjas nästa år.

Oskarshamnspartisterna befarar att kommunens medfinansiering kommer att äventyra kommunens ekonomi ”på ett sätt som kan drabba skola och omsorg”.

“Ingen katastrofväg”

”Alla kommuner, även Oskarshamns kommun, upplever för tillfället svåra ekonomiska tider – och att i det läget gå in och medfinansiera ett vägbygge som staten egentligen ska betala fullt ut för tycker vi är fel”, skriver trion och fortsätter:

”Den aktuella sträckan (11 kilometer) som kommunen tänker betala för är i dag ingen katastrofväg. Tvärtom är denna sträckning både rak och bred om man jämför med hur E22:an ser ut på delar av sträckningen mellan Kalmar och Karlskrona, där vägen har hastighetsbegränsningar på 40, 50, 60, 70, 80, 90 samt 110 kilometer i timmen. Där kan man prata om orytmisk trafik. Den aktuella sträckningen mellan Västervik och Oskarshamn har i dag en hastighetsbegränsning på 90 kilometer i timmen. Om kommunen går in och medfinansierar en två-plus ett-väg på denna sträcka blir tidsvinsten endast tre minuter. Vi anser inte att detta motiverar att kommunen går in och medfinansierar denna vägsträcka. Som avslutning på vårt överklagande vill vi återigen trycka på att Oskarshamns kommun har viktigare områden att lägga 50 miljoner kronor på än en vägsträckning som i stort sett bara gynnar bilister som ska passera Oskarshamn för vidare färd söderut”, skriver Jan Johansson, Marko Raiskio och Anders Svensson i överklagandet.

Arkivbild: Peter A Rosén

+1
48
+1
2
+1
1
+1
7
+1
2
+1
0
+1
10

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS