ANNONS

Lena Granath (V), regionråd i Region Kalmar län
Lena Granath (V), regionråd i Region Kalmar län. Arkivfoto: Peter A Rosén

Lena Granath (V): ”Regeringen måste ta sitt ansvar i den här frågan”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

KALMAR LÄN

”Nu måste regeringen ta ansvar för sydöstra Sverige!”, skriver majoritetspartierna i Region Kalmar län – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – i ett pressmeddelande.

”Kampen för att Stångådals- och Tjustbanan även fortsättningsvis ska nå stambanan fortsätter. Senast i raden av beslut som berör frågan är det yttrande som kommunstyrelsen i Linköpings kommun fattade tidigare i veckan. I yttrandet så ställer sig Linköpings kommun positiva till att banorna ska nå ut på stambanan, men de pekar också på statens roll och att kostnaderna för en anslutning av våra tågbanor inte får belasta Linköpings kommun”, skriver S, C och V.

”Glädjande”

– Det är glädjande att Linköpings kommun stödjer oss i vår kamp för våra banor och jag har en förståelse för att de anser att kostnaden för en anslutning inte ska belasta deras ekonomi. Här behöver regeringen ta sitt ansvar. Det är regeringen genom sina förändrade direktiv till Trafikverket om att kapa kostnaderna för Ostlänken som skapat hela situationen, då är det också deras ansvar att lösa den, säger regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S).

”Region Kalmar län har vid upprepade tillfällen försökt att upplysa regeringen om vad detta innebär för Kalmar län. Senast tidigare i höstas så skickade vi ett brev och önskade ett möte med infrastrukturministern, men tyvärr hade ministern inget intresse av att träffa oss”, skriver de tre partierna.

”Beklagligt”

– Det är beklagligt att ansvarig minister inte vill träffa oss regionala företrädare för Kalmar län, men vi ger inte upp. Nu skickar vi ytterligare ett brev till ministern och vi förväntar oss att han agerar. Projektledningen för ostlänken är tydliga med att en anslutning av våra banor till stationsläget i Linköping inte ryms inom budget. Därför förväntar vi oss nu att regeringen ger ett separat uppdrag till Trafikverket i Nationell plan om att hantera Stångådalsbanans anslutning till nya stationen i Linköping, där utrymme ges för den regionala trafiken att etableras och växa, säger Karin Helmersson (C), som är ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

”Ett sammanhållet järnvägsnät är en nyckelfaktor för att bygga ett modernt, hållbart och konkurrenskraftigt transportsystem. Kalmar läns förmåga att bidra till landets utveckling och tillväxt hotas om inte effektiva transportlösningar som gynnar näringsliv, samhälle och totalförsvaret prioriteras”, skriver S, C och V.

”Helt avgörande”

– Banornas anslutning till det nya stationsläget är helt avgörande för banornas överlevnad. Det är också avgörande för utvecklingen av Kalmar län. Ska våra invånare fortsätta att kunna pendla och resa till exempelvis jobb och studier på ett hållbart sätt, så måste banornas framtid säkras. Regeringen behöver se till att hela landet ska fungera och här är tågtrafiken en mycket viktig del. Att kunna resa bekvämt och hållbart behöver vara en del av framtiden i Kalmar län, inte historien. Regeringen måste ta sitt ansvar i den här frågan, vill de att Kalmar län ska få möjligheter att utvecklas eller vill de det inte?

Det säger regionrådet Lena Granath (V).

”Region Kalmar län konstaterar att i dialogen som förs om konkreta åtgärder kopplat till stationsläget ges inte någon möjlighet att beskriva länets behov. Det leder till att de över huvud taget inte beaktas, vilket är oacceptabelt. Vi kräver nu att ett uppdrag ges till Trafikverket om att utreda hur banorna ska kunna ansluta till nya stationsläget i Linköping och att utredningen leder till att det skapas ett nytt objekt i den nationella transportplanen”, skriver S, C och V.

+1
2
+1
1
+1
0
+1
3
+1
1
+1
1

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS