ANNONS

Scania

Lastbil från Scania bäst i prestigefyllt jämförelsetest: Mest bränsleeffektiv

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

MOTOR

I European Truck Challenge, ett välrenommerat tyskt jämförelsetest, tog en Scania 420 R hem segern om mest bränsleeffektiva lastbil. Den genomsnittliga dieselförbrukningen var 4,9% och överlägset den som kom på andra plats. “Det här är ännu ett bevis för att Scania är nummer ett i branschen när det handlar om att vara det mest bränsleeffektiva märket”, säger Julian Modro, Head of Industry Solutions, Scania Trucks i ett pressmeddelande.

En Scania 420 R med den Super-baserade drivlinan som introducerades 2021 tog hem en övertygande seger i bränsledelen i ett välrenommerat tyskt jämförelsetest för dragbilsekipage, European Truck Challenge. Avståndet till tvåan i testet beträffande den genomsnittliga dieselförbrukningen var 4,9%, en  slående segermarginal när det handlar om jämförelsetester på den här nivån.

− Det här är ännu ett bevis för att Scania är nummer ett i branschen när det handlar om att vara det mest bränsleeffektiva märket, säger Julian Modro, Head of Industry Solutions, Scania Trucks. Tester som denna, utförda av oberoende journalister, be­kräftar vad tusentals kunder upplever i sin dagliga verksamhet: jämfört med konkur­renterna har Scania Super ett tydligt försprång beträffande bränsleförbruk­ningen och bidrar därför också med en betydande CO2-reduktion.

Test av förarnas dagliga arbete

Denna gång hade European Truck Challenge, ETC, satt fokus på dragbilar för fjärrtrafik med upp till 450 hk och ett vrid­­moment i spannet 2,200 – 2,400 Nm. Alla ledande tillverkare i Europa bjöds in att tävla i detta test som gick av stapeln på vägar söder om tyska Hanover i slutet av maj. I slutänden var det tre tillverkare som stod redo på startlinjen: Scania, DAF och Mercedes. Scania ställde upp med en 420 R, en 4×2 dragbil med sovhytt och tradar­speci­fikation. Trots att Scanian hade den lägsta motoreffekten i start­fältet kunde den stoltsera med det högsta vridmomentet, 2,300 Nm. Den genomsnitt­liga tågvikten för de tre ekipagen – dragbil + trailer – i testet var 33,6 ton.

− Truck & Trailer Welt kör sitt test på allmänna vägar och ser till att en mix av olika vägtyper är representerade, förklarar Julian Modro. Deras test speglar vad lastbils­kunderna ställs inför i sitt dagliga arbete, enda skillnaden är att trafikstörningar och bilköer klipps bort från slutresultaten för jämförelsens skull. Det är uppenbart hur mycket den här nivån på bränslebesparingar betyder för åkare som kämpar med stigande bränslekostnader och höjda räntor: för ett dragbilsekipage som gör 15,000 mil om året handlar det om kostnadsbesparingar på i storleksordningen 30,000 kronor per år, jämfört med tvåan i testet.  

Scania tog emot priset för den mest bränsleeffektiva lastbilen av Truck & Trailer Welt vid en ceremoni i anslutning till fordonsmässan NUFAM i tyska Karlsruhe, fredagen 22 september. Den holl­ändska lastbilstillverkaren DAF tog samtidigt emot priset ”Drivers Choice” för sin XF 450.  

FAKTA / RESULTAT

Resultat European Truck Challenge:

  • Scania Super hade 4,9% bättre bränsleeffektivitet än tvåan i testet
  • Den Super-baserade drivlinan och Scanias nyligen uppdaterade CCAP-system (farthållare med aktiva förutsägelser) var avgörande för segern.

Källa: Scania

Foto: Scania

+1
1
+1
0
+1
2
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS