OSKARSHAMN
En läsare hör av sig till redaktionen och undrar varför inte skolklockan på Rödsleskolans högstadium ringer längre.
– Det här drabbar framför allt elever med särskilda behov. När de exempelvis spelar basket, så spelar de basket – det är svårt för dem att hålla koll på klockan samtidigt. Det fungerar inte för dem – de är i behov fasta rutiner och tydlighet. Då är det A och O att ha en klocka som ringer både in och ut. Skolledningen ger inte barnen förutsättningarna som krävs för att lyckas, säger läsaren.
Hon fortsätter:
– Sedan får de frånvaro på lektionerna om de kommer fem minuter för sent. Lärarna anser att de ska ha koll på klockan. Till saken hör att det dessutom är mobilförbud. Mobilerna får ligga i en låda, så de kan inte hålla koll på tiden via mobiltelefonerna. De ska kolla på sin padda, säger skolledningen. Men den har man naturligtvis inte med sig om man exempelvis är ute och spelar basket på rasterna.
Oskarshamns-Nytt kontaktar bildningsnämndens ordförande Anton Sejnehed (S).
Han svarar så här:
– Våra skolor använder ringklockor på olika sätt – beroende på hur man har valt att organisera sina raster. På vissa skolor har klasserna inte rast samtidigt och då använder de ibland andra sätt, såsom en handringklocka för att inte alla klasser ska bli störda.
– När det gäller Rödsleskolan så har jag fått till mig att det på lågstadiet finns en ringsignal vid vissa raster, men att det används handringsklocka vid vissa raster när inte alla har rast. Vid mellanstadiet finns en ny ringklocka. På högstadiet finns ingen ringklocka och har inte funnits på ett antal år. Anledningen till det är att lektionerna och rasterna är olika för olika klasser. Däremot har man sedan en tid tillbaka tv-monitorer med digital klocka på flera ställen på högstadiet. Om ringklockan skulle ringa vid varje rast skulle det innebära att den också ringer under vissa elevers lektioner. Det är inte alla elever som klarar av att bli avbruten av en ringklocka under sin lektionstid utan de behöver kunna koncentrera sig. Det kan gälla både elever med särskilda behov och elever utan särskilda behov.
– I min kontakt med skolan har jag inte fått till mig att någon av ringklockorna är trasiga eller fungerar dåligt. Om man upplever att någon inte fungerar så kan man lyfta det med mentorn eller med rektor, som tar med det i det fortsatta arbetet, säger Anton Sejnehed.
Foto: Freepik
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.