DEBATT
Landshövdingarna i Kalmar län, Kronobergs län och Hallands län har skrivit en gemensam debattartikel med budskapet att det är dags att uppgradera riksväg 25 till en Europaväg.
Det är en gammal sanning att man i vårt land helst ska resa i nord-sydlig riktning. Dessa stråk har ju också påverkat regional och lokal utveckling på ett genomgripande sätt de senaste hundra åren. Den goda utvecklingen har framförallt funnits utmed E 4 och E 6 samt järnvägens stambanor. Tillväxten och befolkningsökningen utmed dessa stråk har stundtals varit så stark att flaskhalsar uppstått i både infrastruktur och bostadsmarknad. I andra delar av landet har utvecklingen varit väsentligt svagare.
Det har knappast undgått någon att de säkerhetspolitiska spänningarna tilltagit både globalt och i Sveriges närområde det senaste decenniet. Tveklöst befinner vi oss i ännu ett kallt krig, med den skillnaden att det knappast är så kallt och dessutom långt mindre förutsägbart. Nato, som under lång tid fokuserat på fredsfrämjande insatser utanför alliansens område, har nu hela sin uppmärksamhet riktad österut mot Ryssland och dess samarbetspartner. Sveriges formella inträde ger Nato det strategiska djup som krävs för att försvara dess östligaste medlemmar.
Natomedlemskapet och den nya hotbilden aktualiserar också frågan om landets förbindelser i öst-västlig riktning. Vid en kris eller konflikt kommer Nato att behöva föra fram stora resurser österut. Att förstärka väg- och järnvägsförbindelser i denna riktning bör vara prioriterat i alliansens militära planering.
Vi tre landshövdingar företräder de län som i öst-västlig riktning knyts samman av riksväg 25. Den sträcker sig från Halmstad rakt över Kronobergs län till Kalmar. Tillsammans med riksväg 23 är 25:an Smålands mest trafikerade riksväg. Den binder samman över en halv miljon svenskar och två viktiga export- och importhamnar. Dessvärre är den bitvis också en av de mer olycksdrabbade vägsträckorna i Småland.
Det är vår bestämda uppfattning att tiden nu kommit för att uppgradera riksväg 25 till en Europaväg. Standard och vägbredd är redan tillräcklig enligt de regler som gäller. Men själva begreppet Europaväg bekräftar dess nationella betydelse och markerar naturligtvis prioritet ur underhålls- och moderniseringssynpunkt.
Det är tolv år sedan Sveriges yngsta Europaväg, E 16, invigdes mellan Gävle och Oslo. Därmed fick en femte väg som korsar landet i öst-västlig riktning status som Europaväg. Samtliga dessa vägar går dock norr om linjen Stockholm och Göteborg och fyra av dem korsar de norrländska länen. I det väsentligt mer folkrika och trafiktäta mellersta Götaland finns ingen motsvarighet!
Halland, Kronoberg och Kalmar län kommer nu att initiera ett samarbete med målsättningen att riksväg 25 upphöjs till Europaväg. som behöver involvera myndigheter, kommuner, regioner och näringsliv. Och det är ett nödvändigt arbete givet länens betydelse för tillväxt och säkerhet.
Allan Widman, Landshövding i Kalmar län
Maria Arnholm, Landshövding i Kronobergs län
Anders Thornberg, Landshövding i Hallands län
Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se