ANNONS

Två händer som skriver på en laptop
Foto: Freepik

Kvinna trodde att hon pratade med bankens “spärrservice”: Så mycket pengar förlorade hon

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

En kvinna i 70-årsåldern, med adress i Oskarshamn, fick ett sms från någon som påstod sig jobba för hennes bank.

Det slutade med att hon förlorade 15 000 kronor.

I sms:et stod det att hennes konto hade blivit utsatt för ett bedrägeriförsök och hon blev uppmanad att ringa till bankens spärrservice.

– Hon ringde dit och fick prata med någon som skulle hjälpa till. Kvinnan fick använda sitt bank-id – och 15 000 kronor förflyttades från ett konto till ett annat konto, ett säkert konto som de påstod att de hade. När det var gjort, så lade de på luren. Kvinnan insåg då att hon hade blivit lurad, säger Robert Loeffel, som konstaterar att det inte finns något som heter spärrservice.

– Det är något som bedragarna har hittat på.

En bedrägerianmälan är upprättad.

Genrebild: Freepik

+1
2
+1
0
+1
0
+1
4
+1
1
+1
3
+1
15

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS