NÄRINGSLIV
IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2022* uppgick till omkring 18 miljarder kronor – med drygt 65 miljoner över förra årets nivå når bolaget därmed sin högsta försäljning någonsin. Detta under ett år som präglats av pandemirestriktioner, globala logistikproblem och inflation. Med nya butiksformat, flexibla serviceerbjudanden både off- och online samt god tillgång på produkter har IKEA lagt grunden för bättre tillgänglighet på kundernas villkor och framtida tillväxt.
Verksamhetsåret 2022 inleddes med fem månaders pandemirestriktioner i såväl varuhus som restauranger. I pandemins spår följde globala transportproblem och rekordinflation.
Tack vare en stark försäljning av bland annat mindre heminredningsprodukter, produkter för matplatsen, hemmakontor, sängar och soffor, har IKEA Sverige tagit igen det man tappade i varuhus och restauranger under årets första månader med pandemi, men även återhämtat sig från de globala leveransproblem och den varubrist som följde pandemin.
Satsning på nytt butiksformat
Verksamhetsåret avslutades starkt tack vare ett konkurrenskraftigt erbjudande och ett antal viktiga satsningar under året.
För att förbättra tillgängligheten för våra kunder öppnade IKEA Sverige 7 mindre planeringsstudios från Sälen i norr till Lund i söder, där kunder tillsammans med våra experter på heminredning kan planera komplexa lösningar som kök, bad- och sovrum eller förvaring. Kunder får även hjälp att beställa och hitta bästa sätt att transportera hem varorna.
Dessutom öppnade IKEA en större planeringsstudio i Sickla, en testbutik mitt i Malmö och inte minst sitt unika cityvaruhus i Gallerian – med hela 100 000 besök under första veckan.
– Tack vare satsningar på nya butiksformat, flexibla serviceerbjudanden off- och online samt hållbara, väldesignade och prisvärda produkter, möter vi idag våra kunder där de finns och då de önskar. Något som ger oss nya förutsättningar att nå fler och skapa tillväxt, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.
Rekordförsäljning och många fysiska besök
Under verksamhetsår 2022 har – förutom en ökad försäljning av heminredningsprodukter – även mat bidragit starkt till rekordförsäljningen. Utöver det har IKEA utökat sitt erbjudande inom energilösningar när värmepumpar och det vattensparande munstycket ÅBÄCKEN lagts till befintliga produkter och tjänster som solpaneler och el-abonnemang.
Det totala antalet besök, fysiskt och online, ligger med 172 miljoner kvar kring förra årets siffra – med skillnaden att de fysiska besöken ökade med en bra bit över 4 miljoner. Den online-genererade försäljningen uppgick till cirka 19 procent av den totala försäljningen.
Såväl nöjd-kund som nöjd-medarbetare index ökade, vilket visar att bolaget lyckats hantera årets utmaningar utan alltför stor negativ påverkan på kunder och medarbetare.
Stor potential för verksamhetsår 2023
Under verksamhetsår 2023 tvingas sannolikt allt fler konsumenter att se över sina utgifter. När låga priser är som viktigast för så många, då ska IKEA finnas där som det självklara alternativet. Vi ser en fortsatt positiv försäljningsutveckling för kök, bad- och inte minst sovrum, samt försäljning till företag. Under ett år utan restriktioner kan vi även nyttja den fulla potentialen för våra mindre heminredningsprodukter. Dessutom tror vi på en fortsatt ökning av antalet besökare i varuhus och restauranger.
– Låga priser är en del av vår DNA och aldrig har väl just det varit viktigare när kostnaderna ökar för alla. Vi har alltid stått på de många människornas sida och det fortsätter vi med, genom att möta våra kunder där de finns med prisvärda och hållbara produkter som förenklar livet för fler, säger Lena Herder.
Foto: IKEA
Redaktör, marknadsföring, webb- & ekonomiansvarig. Utbildad inom datavetenskap med mångårig erfarenhet inom IT och webbutveckling.