OSKARSHAMN
Kry driver idag 30 vårdcentraler i sju av Sveriges regioner och sedan 2022 har Kry varit ägare tre till vårdcentraler i länet, nämligen Oskarshamn, Kalmar och Nybro. Nu tar man nästa steg i satsningen genom att implementera Krys digitala verktyg och arbetssätt. I veckan var det nyinvigning av Krys vårdcentral i Oskarshamn och Kalmar.
Vårdcentralerna integreras således med Krys andra digitala tjänster vilket möjliggör en unik samverkan mellan digitalt och fysiskt arbetande kollegor, allt för att möta patienternas behov på bästa sätt. Skyltarna på vårdcentralerna i Oskarshamn och Kalmar har bytts till Kry, som en symbol för den nya inriktningen. På tisdagen hölls en nyinvigning för att uppmärksamma detta.
“Vi är stolta över att kunna implementera Krys digitala möjlighet till vård i våra verksamheter i Kalmar, Nybro och Oskarshamn. Det ger oss möjligheten att öka tillgängligheten för fler patienter, dels fysiskt men också digitalt. Att vi även finns tillgängliga i vår Kry app dygnet runt hoppas vi underlättar för våra patienter. På så sätt kommer vi kunna erbjuda vård utifrån individens behov,” säger Annica Lindgren, regionchef Kry Kalmar Kronoberg i ett pressmeddelande.
Effektivt arbetssätt med digital teknik
Krys digitala teknik och arbetssätt har visat sig underlätta för patienter och medarbetare och lett till en ökning av tillgänglighet och effektivitet. Sedan början av 2022 har automation och förbättrade arbetsflöden minskat tiden som läkarna lägger på administration med cirka 40%. Detta tack vare nya digitala verktyg för vårdpersonalen att arbeta i, stöd för patienten i appen, integrationer av Krys produkter, webbaserade dokumentationssystem samt system för avancerad schemaläggning.
De digitala arbetssätten innebär:
- Snabbare tillgång till vård: Patienter med enklare vårdbehov kan få hjälp digitalt, vilket minskar belastningen på de fysiska mottagningarna som kan prioritera mer komplexa problem.
- Unikt samarbete mellan digitalt och fysiskt arbetande kollegor: Våra tekniska produkter erbjuder en unik lösning där patienter som börjar med ett digitalt besök enkelt kan navigeras till sin Kry-vårdcentral för ett fysiskt möte vid behov.
- Kortare väntetider: Tack vare den digitala avlastningen minskas väntetiderna för fysiska besök.
FAKTA / KRY
Kry, som grundades 2015, har som mål att erbjuda tillgänglig och högkvalitativ vård genom en kombination av digitala och fysiska tjänster. Företaget driver vårdcentraler och specialistmottagningar i Sverige, Norge, Frankrike och Storbritannien och levererar över 200 000 konsultationer per månad.
Foto: Kry Oskarshamn