ANNONS

Peter A Rosen

Krönika: Sänk bensinskatten på landsbygden

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

KRÖNIKA

Jag tycker att bensinskatten ska sänkas på landsbygden. Och det rejält. Som kompensation kan bensinskatten höjas ordentligt i storstadsregionerna.

Hela Sverige ska leva. Och vi landsbygdsbor är helt beroende av våra bilar. När ska de styrande politikerna inse det?

Att lägga gigantiska skattebördor på landsbygdsbefolkningen är ingen effektiv åtgärd för dem som vill nå fram till klimatmålen. Den höga bensinskatten slår framför allt mot dem som tjänar minst. Det är inte acceptabelt. Varför bestraffas de lågavlönade?

Är det så himla svårt att fatta att vi som bor på landsbygden är helt beroende av våra bilar?

Men makthavarna, som sitter där uppe och trycker på sina knappar i riksdagshuset i Stockholm, verkar ta det med en axelryckning. Majoriteten av dem bryr sig i alla fall inte. Det visar de med all önskvärd tydlighet.

De tycker att vi ska köpa varsin miljöbil, helst en elbil, gissar jag. Hur ska en vanlig löntagare ha råd med det? Och det finns inte särskilt många ställen att ladda dem på här ute hos oss, utanför storstadsregionerna…

Klyftan växer

Klyftan mellan stad och landsbygd växer och växer. Bensinpriset är tveklöst en av de viktigaste frågorna för dem som bryr sig om landsbygdens överlevnad.

Och vi ska också kunna åka på fritidsaktiviteter, och göra utflykter, utan att det gräver stora hål i våra plånböcker. Det är inte vanligt folk som förstör miljön. Det är storföretagen. Ge er på dem istället!

Och förresten, så kom jag att tänka på ett underbart citat som jag läste i en av rikstidningarna för en tid sedan. Jag återger det fritt ur minnet:

– Det finns inte en enda person inom arbetarklassen som har någon jävla klimatångest – för det har de inte råd med. Vi måste kämpa för vår överlevnad. Klimatångest får de ha som inte har några större problem att tänka på.

Drivmedelsskatter står för omkring 60 procent av bensinpriset (det är tre skatter i en: koldioxidskatt, energiskatt och en momssats på 25 procent). Vi kan inte ha det så. Inte på landsbygden.

10 kronor litern är lagom

Det optimala vore att sänka bensinskatten på landsbygden med så pass mycket att vi kommer ner till ett bensinpris på 10 kronor litern vid pump. Sedan kan man höja med motsvarande nivå i storstäderna.

Där finns det nämligen en välfungerande kollektivtrafik. Det gör det inte på landsbygden. I väntan på en överjordiskt bra kollektivtrafik, så måste bensinpriset sänkas rejält för oss ute på ”vischan”. Det ska löna sig att jobba även för oss…

TEXT

Peter A Rosén

peter@oskarshamns-nytt.se

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS