DEBATTARTIKEL
Vid nyår sjönk bränslepriserna radikalt, som resultat av målmedvetet politiskt arbete.
För två år sedan höjde dåvarande regeringen reduktionsplikten, inblandningen av biodrivmedel, till drygt 30 procent och avsåg att på sikt höja den till 66 procent.
Redan i januari 2022 slog Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch larm om hur de höga bränslepriserna slog mot landsbygdens befolkning och företagare.
Hon presenterade ett förslag tillsammans med dåvarande transportpolitiske talespersonen Magnus Jacobsson. Kostnaderna för konsumenter och företagare skulle kunna sänkas med omkring tre kronor litern för diesel, genom att sänka reduktionsplikten till den nivå EU satt upp för 2030, med 14 procents inblandning av biodrivmedel.
“Gick på knäna”
Den 24 februari 2022 invaderade Ryssland Ukraina. Det skapade en oro i omvärlden som fick världsmarknadspriserna på olja att skena. Även livsmedelspriserna ökade kraftigt på grund av Rysslands blockad av ukrainska hamnar.
Bönderna fick betala mer för varje varv på åkern med traktorn. Det kostade mer för mjölkbilen att hämta mjölken på bondgårdarna. Livsmedelshandlarna fick högre kostnader för att få hem sina varor. Åkeriföretag gick på knäna. För vissa kostade det mer att köra lastbilarna än att ställa in och betala för brutna kontrakt.
I mitten av mars 2022 hade dieselpriset nått nya rekordnivåer, med drygt 28 kronor litern. Bensin kostade runt 24 kronor litern.
“Väldigt dyrt”
Det hade blivit väldigt dyrt för gemene man och kvinna att leva i Sverige. Framför allt om man bodde på landsbygden, där ingen kollektivtrafik finns utan man är beroende av bilen. Skulle man ha råd att skjutsa barnen till fritidsaktiviteterna? Hade man ens råd att köra till kvällspasset som omsorgsbiträde på äldreboendet i centralorten, med så högt bränslepris? Kunde man över huvud taget bo kvar på landsbygden och mindre orter?
I det läget slog sig åter några kloka kristdemokrater samman och räknade på hur kostnaderna vid pump kunde minskas, för att rädda familjernas hushållsekonomi, men också en lång rad företag som dignade under prisökningarna. Ebba Busch och dåvarande partisekreteraren Peter Kullgren presenterade den 14 mars 2022 ett förslag till åtgärder som skulle sänka dieselpriset med över nio kronor och bensinpriset med fem kronor litern.
Efter valet har Ebba Busch som energi- och näringsminister arbetat intensivt med frågan, nationellt och gentemot EU. Från den 1 januari i år kan vi alltså se den fulla effekten av regeringens arbete.
“Har till och med blivit bättre”
Resultatet har till och med blivit bättre än utlovat. Dieseln kostar snarare omkring elva kronor lägre än i mars 2022 och bensinen runt sex kronor lägre. Detta bidrar till att enskilda, familjer och företag kan bo kvar på landsbygden.
Kristdemokraterna arbetar också fram goda, långsiktigt hållbara fossilfria lösningar. Huvudlinjen är att på sikt elektrifiera fordonsflottan. Därför behöver Sverige en trygg och stabil elproduktion. Det kan bara uppnås med jämn baskraft genom utbyggd kärnkraft. Som komplement behövs vatten-, vind- och solkraft, där så är lämpligt.
Själv har jag kört på biogas i bortemot tio år. Genom Ebba Buschs arbete kommer från årsskiftet stöd betalas ut för gödselbaserad biogasproduktion. Det ger nya möjligheter för entreprenörer på landsbygden att omvandla koskit till biogas. På så sätt kan hela Sverige fungera!
Gudrun Brunegård
Riksdagsledamot (KD)
Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se