KALMAR LÄN
”Glädjande med fortsatt stöd för Stångådalsbanan”, skriver Kristdemokraterna i Region Kalmar län i ett pressmeddelande.
”Trafikverket meddelar nu att stödet för trafik på Stångådalsbanan fortsätter även nästa år. Beskedet kommer efter veckor av spekulationer efter att den rödgröna majoriteten i Region Kalmar län gick ut i media och påstod att stödet skulle dras in”, skriver KD.
“Inga beslut var fattade”
– Det är klart att Trafikverket drog öronen åt sig, när man från departementet började ställa frågor. Jag slog larm några minuter efter att nyhetsflasharna om regionens pressmeddelande kom. Det tog då inte många timmar innan Trafikverket kom med en dementi, att inga beslut var fattade. Infrastrukturminister Andreas Carlson påtalade så sent som i torsdags, vid min fråga i riksdagens frågestund, att stora resurser tilldelats Trafikverket för att hela Sverige ska fungera. En indragning av statsstödet till Stångådalsbanan hade varit direkt kontraproduktiv, när regeringen avsätter rekordbelopp för att järnvägar och vägar nu ska rustas upp efter decenniers försummelser, säger riksdagsledamoten Gudrun Brunegård (KD).
”Stödet förlängs nu över 2025 och i början av nästa år ska diskussionerna om förlängning även för 2026 påbörjas”, konstaterar KD.
“Givetvis glad”
– Jag är givetvis glad över Trafikverkets beslut att förlänga avtalet. Samtidigt är jag förundrad över hur Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet agerat i den här frågan. De chansade helt enkelt för att kunna kritisera regeringen och plocka billiga politiska poäng. I en sak håller jag dock med majoriteten och det är att det vore välkommet med längre avtalstider. Jag förutsätter att Trafikverket också vill ha förutsättningarna klara i god tid. På det sättet slipper de också gå ut och dementera felaktiga påståenden från stirriga och oansvariga politiska majoriteter i regionerna, säger regionrådet Carl-Wiktor Svensson (KD).