SVERIGE
Detaljhandelns försäljning ökade i oktober, visar ny statistik från SCB. Men på längre sikt pekar utvecklingen fortsatt nedåt. Jämfört med motsvarande månad ett år bakåt har försäljningsvolymen minskat 18 månader i följd. Det konstaterar SCB i ett pressmeddelande på onsdagen.
Detaljhandelns försäljningsvolym ökade i oktober med 1,4 procent i kalenderkorrigerade och säsongsrensade tal jämfört med september.
– Dagligvaruhandelns försäljning, exklusive Systembolaget, ökade med 0,1 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,4 procent i oktober jämfört med september, säger, Jeongwon Kim, statistiker på SCB.
Men jämfört med oktober i fjol minskade detaljhandelns försäljningsvolym med 1,0 procent. Sällanköpvaruhandeln minskade med 2,8 procent.
Negativ årsutveckling
Under 2023 har månadsförändringarna i detaljhandeln varit både positiva och negativa: Vissa månader har försäljningen gått upp jämfört med föregående månad, andra har den gått ned.
Men årsutvecklingen – alltså försäljningen jämfört med motsvarande månad ett år tidigare – har nu pekat nedåt i 18 månader i följd.
– I ett och ett halvt år har detaljhandelns försäljningsvolym minskat jämfört med motsvarande månad föregående år. Senast vi såg en uppgång i våra årsjämförelser var i april 2022, säger Jeongwon Kim.
Hon fortsätter:
– Det är framför allt sällanköpsvaruhandeln som gått tungt. Under 17 av de 18 senaste månaderna har sällanköpsvaruhandeln haft en mer negativ årsutveckling än dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget.
FAKTA / OM STATSTIKEN
Försäljningsutvecklingen avser fastprisberäknade, kalenderkorrigerade och säsongsrensade tal. Med sällanköpsvaruhandel avses handel med varor som inte ingår i dagligvaruhandeln. Det är till exempel skor, kläder, elektronik, byggvaror, ur, guld och leksaker.
Foto: Freepik