ANNONS

Johnny Toivainen
Johnny Toivainen. Foto: Peter A Rosén

KOLLA: En 82 år gammal bil i originalskick som dessutom är till salu – så mycket vill ägaren ha…

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÅNGEMÅLA

Oskarshamns-Nytt besöker fordonsträffen och marknaden i Långemåla på lördagen – och undertecknad fastnar framför allt för en 82 år gammal Oldsmobile super 66 Club Coupe från 1941.

Det är Johnny Toivainen som äger den fina bilen, som följaktligen byggdes under andra världskriget.

Han berättar att den är till salu och att han vill ha 220 000 kronor för den.

– Den är i princip helt i originalskick. Den är lite uppdaterad på bränslesidan, för att få en säkrare gång. Men motorn och lådan är orörd. Det är original. Klädseln syddes om i vintras. Det är en bruksbil – den rullade drygt 2 000 mil förra sommaren. I år har den rullat strax över 600 mil, trots dåligt väder.

Johnny Toivainen
“Jag gav 140 00 kronor för den här bilen. Det var ett fynd, men det fanns saker att göra”, berättar Johnny Toivainen. Foto: Peter A Rosén

“Det är en mycket trevlig bil”

Johnny Toivainen

– Det är en mycket trevlig bil – vi har haft mycket skoj med den, säger Johnny Toivainen, som berättar att bilen alltjämt går på bensin.

– Men originalpumparna är inte de bästa.

Johnny Toivainen
Johnny Toivainen bakom ratten i den 82 år gamla pärlan. Foto: Peter A Rosén

Hur länge har du haft den här klenoden?

– Det här är tredje säsongen. I över 30 år letade jag efter en fin bil från 40-talet, som dessutom är i bruksskick. Jag använder mina bilar, som du förstår. Den här hittade jag uppe i Älvdalen, på midsommaraftonen för tre år sedan. Så det var bara att slå till. Det var kul att hitta en bil som inte är sönderrenoverad. Den här är 82 år gammal och orörd – förutom inredningen, då, som är ny. Det dräller inte av dem, om man säger så, berättar Johnny Toivainen, som bor utanför Ulricehamn.

– Så det blev en långresa i morse, säger han och ler.

– Jag har varit på alla tre fordonsträffarna här i Långemåla.

“Hon går riktigt fint runt 90-95 kilometer i timmen. Då håller hon sig stadigt på vägen. Du åker bekvämt och hyfsat bränsleeffektivt”

Hur fort går den?

– Ja, jag vet faktiskt inte det. Men det är inget du åker fort med. Hon går riktigt fint runt 90–95 kilometer i timmen. Då håller hon sig stadigt på vägen. Du åker bekvämt och hyfsat bränsleeffektivt.

Johnny Toivainen
“Den är faktiskt registrerad för sex personer. Man kan åka två vuxna och ett barn där fram, och även där bak. Fyra vuxna åker bekvämt. Vi har varit sex personer i den, och då var det trångt. Vi satt på varandra, men det var roligt”, berättar Johnny Toivainen. Foto: Peter A Rosén

Hur många finns det i vårt land?

– Mig veterligen så finns det tre registrerade i Sverige. En av dem har inte varit i trafik sedan 70-talet – och den andra, som är kraftigt upphottad, går nere i Skåne. Så det här är den enda i original som rullar i Sverige, efter vad jag vet.

Varför har du bestämt dig för att sälja bilen?

– Min fru är från södra Kina, så vi har valt att skaffa en lägenhet där. Ska det kunna bli en trea, så måste jag sälja bilen – annars blir det bara en tvåa, svarar Johnny Toivainen och skrattar gott.

– Ja, jag begär ju 220 000 kronor för den – sedan får vi se var vi landar. Men då har jag bland annat en V8/283, från en Chevrolet Impala – från 1966 – vid sidan av, som är genomgången, med förgasare, HEI-fördelare, startmotor, generator och servopump. Allt är nytt, i kartong. Så man kan bygga om bilen, om man vill. Blir den inte såld innan vintern, så lyfter jag karossen och bygger om den själv i vinter. Jag kommer att behålla allt i original, så att det finns. Men då blir det en V8 på originallåda, faktiskt. Den är skottsäker, det är General Motors första automatlåda – fyrstegad/obromsad. Så den är lite brutal – men den fungerar i alla väder.

“Det var gröt – det var inte olja. Och ändå märktes det inget på gången”

– När jag plockade sumpen på den första gången, för att göra en service och byta olja, så blev jag chockad. Det var gröt – det var inte olja. Och ändå märktes det inget på gången. De användes under andra världskriget – i stridsvagnar i USA. Så de byggde med dubbla hydramaticlådor – och det höll ju uppenbarligen.

Oldsmobile
Många stannade till och tittade på klenoden. Foto: Peter A Rosén

Johnny Toivainen säger också att om han bestämmer sig för att behålla sin pärla, så vill han ”åka lite goare och bekvämare”.

– Och då blir det luftfjädring. Då måste karossen lyftas – och när jag gör det jobbet, så lägger jag i en V8 för att få det goa ljudet också. Det saknar man lite. Samtidigt är det lite dumt, för den här motorn är driftsnål och driftsäker.

Hur mycket drar den per mil?

– 1,2 liter, ungefär. Som en gammal Volvo 240, typ.

Hur många ägare har den haft?

– En i USA och en i Sverige, före mig.

Hur många klenodbilar har du?

– Tidigare har jag haft flera stycken, men inte nu. Jag har haft många från 60- och 70-talen – men ingen från 50-talet, faktiskt.

Johnny Toivainen
“Jag gillar bruksskick, jag tycker inte om när man överrenoverar”, säger Johnny Toivainen. Foto: Peter A Rosén
Oldsmobile
Johnny Toivainen berättar att det inte finns någon rost på bilen. “Bakre kofångaren är lite halvpissig, men det finns inga hål”, säger han. Foto: Peter A Rosén
Oldsmobile
Bilen har sin originalfärg. “Det är den första metalliclacken från GM”, berättar Johnny Toivainen. Foto: Peter A Rosén
Oldsmobile
“Man åker inte långt om man inte har reservdelar och verktygslådan med sig. Och så har man alltid reservdunk, vatten och brandsläckare med sig”, säger Johnny Toivainen. Foto: Peter A Rosén
Oldsmobile
Foto: Peter A Rosén
Oldsmobile
Foto: Peter A Rosén
Oldsmobile
Foto: Peter A Rosén
Oldsmobile
Foto: Peter A Rosén
Oldsmobile
Foto: Peter A Rosén
Fordonsträff och marknad i Långemåla
Från lördagens fordonsträff i Långemåla. Foto: Peter A Rosén
Från lördagens fordonsträff i Långemåla. Foto: Peter A Rosén
Från lördagens fordonsträff i Långemåla. Foto: Peter A Rosén
Från lördagens fordonsträff i Långemåla. Foto: Peter A Rosén
Från lördagens fordonsträff i Långemåla. Foto: Peter A Rosén
Från lördagens fordonsträff i Långemåla. Foto: Peter A Rosén
Från lördagens fordonsträff i Långemåla. Foto: Peter A Rosén
Från lördagens fordonsträff i Långemåla. Foto: Peter A Rosén
Från lördagens fordonsträff i Långemåla. Foto: Peter A Rosén
Från lördagens fordonsträff i Långemåla. Foto: Peter A Rosén
Från lördagens fordonsträff och marknad i Långemåla. Foto: Peter A Rosén
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS