ANNONS

Resenärer går på KLT-bussen
Foto: Peter A Rosén

KLTs reklamkampanj får kritik: “Fullständigt obegripligt och miljövidrigt”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN/LÄNET

KLTs nya reklamkampanj “Vägen fram är gemensam” får kritik i sociala medier efter att invånarna i länet fått ett vykort med reklam i brevlådan. “Det är slöseri med pengar på en reklamkampanj som ingen förstår”, skriver vår läsare Mia Fältman i ett mejl till redaktionen.

“Fick detta i posten idag? Vad är syftet? Är detta värt att lägga pengar på när de nyss gått ut med att de ska höja biljettpriserna? Vad missar jag?” Så lyder inlägget som delats i Facebook-gruppen Du vet att du är från Oskarshamn när… med över 10 000 medlemmar som fått många reaktioner och kommentarer.

“Vägen fram är gemensam”

Hushåll i länet fick under onsdagen KLTs nya reklamkampanj i brevlådan. Det är ett vykort med budskapet “Vägen fram är gemensam. Tillsammans gör vi skillnad”, en webbadress, ett telefonnummer och loggan till Kalmar länstrafik.

KLTs reklamutskick. Foto: Annicka Gunnarsson

Slöseri med pengar

En av våra läsare, Mia Fältman, tycker att det är slöseri med pengar på en reklamkampanj som ingen förstår.

“De har ju en på tv som också retar mig på grund av att den är så dåligt gjord. Nu skickar de ut ett papper om KLT med ett luddigt budskap. Det är många som inte kan ta någon buss längre för att KLT har slutat köra där. Vånevik, Påskallavik och Emsfors tex. Det går någon tur men det är inte ofta”, skriver läsaren Mia Fältman i ett mejl till vår redaktion.

“Istället lägger de stora summor på en helt knäpp sak, ska jag ta bussen måste jag ju välja KLT i alla fall… Om de var i ett konkurrensläge kan jag förstå det. Sänk biljettpriset istället! Jag har inte råd att ta bussen till Västervik till exempel, mycket billigare att ta egen bil. Sen ska man visserligen tänka på klimatet, men jag tänker på pengar i första hand. Så blir det när man har en mycket begränsad ekonomi”, avslutar Mia Fältman.

Budskapet går inte hem

Inlägget har fått många arga och upprörda reaktioner. Budskapet som KLT försöker få fram går inte hem hos invånarna. Många förstår inte syftet med reklamen som finansierats av skattemedel. Några påpekar även miljöaspekten med ett pappersutskick.

Ett urval av kommentarerna:

“Trodde först att det var någon mer information om det gick att öppna, men icke. Så lite antiklimax”

“Det kan man undra, vi har inte ens nån busstrafik här. Så ska man ta sig framåt här så blir det gå el bil…”

“Meningslöst utskick, det åkte direkt i pappersinsamlingen.”

“Sämsta reklamen någonsin, undrar vad denna kampanj kostar allmänheten?”

Mia Fältman

“Kan inte tänka mig att någon kommer på att de ska börja åka buss bara för de sett detta utskick.”

“Dom försöker förbättra sitt anseende som kanske är ”lite” kantstött i samband med byte av biljettsystem.”

“Billigare att köra med egen bil själv än att åka buss”

“Fullständigt obegripligt och miljövidrigt”

Medlem i Facebook-gruppen

“Totalt meningslöst och slöseri med skattepengar.”

“Helt onödigt utskick! Bör vi inte tänka på miljön?”

“Obegriplig “reklam”…. !!! Att börja med turer på landsbygden som gör att det överhuvudtaget går att använda buss… vore en bra början…”

Läs mer här.

Foto: Peter A Rosén

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS