OSKARSHAMN
”Höjden av byråkrati.”
De orden använder en medborgare i ett klagomål som har skickats in till Oskarshamns kommun via e-post.
Han syftar på innehållet i en artikel i Oskarshamns-Tidningen (17 december, 2020), där det stod att en kille hade fått parkeringsböter i samband med ett tandläkarbesök.
“Gör om och gör rätt”
”Killen har ju gjort precis vad jag och säkert många andra skulle ha gjort. Givetvis ställt parkeringsskivan på klockslaget när han kom. Det är lätt för Richard Bergquist att säga att ”vi har lagen på vår sida” samt hänvisa till Transportstyrelsen – men det är svårare att ibland erkänna att konsekvensen av ett handlande får oanade konsekvenser. Min uppmaning är ”gör om och gör rätt”. När det gäller det jag skrev om utfarten Slottsgatan/Smedgatan och att bilister med väjningsplikt inte stannar för cyklister, så kan jag meddela att jag så sent som igår åter höll på att bli överkörd av en medelålders herre med mobiltelefonen i örat, när han körde rakt ut framför cykeln utan att ens sakta ner.”
“Hjälper inte”
”Det hjälper inte om ni sätter upp 20 väjningsskyltar. Man ser ändå inte skogen för alla träd. Vad gäller ombyggnaden av varuhuset och gatorna, så undrar man om kommunens tjänstemän inte analyserar konsekvenserna av ett medgivet bygglov som så till den milda grad påverkar trafiksituationen i centrum att det mesta blivit fel som Domusbygget, busshållplatserna utanför Forum och trafiksituationen däromkring”, skriver personen ifråga.
FOTO
FREEPIK
Chefredaktör & ansvarig utgivare. Utbildad journalist med mångårig erfarenhet från flera lokaltidningar som nyhetsreporter, sportreporter och fotograf.