ANNONS

Cykel och cyklist
Genrebild: Freepik

KD: “Både miljöfarliga utsläpp och ökat stillasittande har en lösning som är så uppenbar att den ibland glöms bort – cykling”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

DEBATTARTIKEL

Både miljöfarliga utsläpp och ökat stillasittande har en lösning som är så uppenbar att den ibland glöms bort – cykling. Cykeln är ett fantastiskt transportmedel och idag på Cykelns dag förtjänar den verkligen att lyftas fram.

Cykeln är för många ett viktigt och dagligt transportmedel. Fördelarna med en cykelfrämjande infrastruktur är flera, till exempel miljömässiga och hälsofrämjande. Här finns en viktig politisk uppgift. Politiken ska lägga grunden för effektiva, säkra och miljövänliga kommunikationer för invånare och näringsliv i hela landet – och här ingår cyklingen i allra högsta grad.

“Vi är stora entusiaster för resande med buss. Men vi får inte glömma bort att cykeln i många sammanhang också är ett alldeles utmärkt alternativ”

ANDERS ANDERSSON (KD) OCH DANIEL BRAW (KD)

Vi är stora entusiaster för resande med buss. Men vi får inte glömma bort att cykeln i många sammanhang också är ett alldeles utmärkt alternativ.

Nyligen kom nationella mål för cyklandet. Det övergripande målet är att cyklandet fördubblas till 2035.

  • Cykelresornas andel av det totala antalet resor i Sverige ska öka till 20 procent år 2030 och till 26 procent år 2035, utan att andelen gång- eller kollektivtrafikresande minskar.
  • Cykelresornas andel av det totala antalet resor i Sverige kortare än 10 kilometer ska öka till 30 procent år 2030 och till 45 procent år 2035.
  • Cykelresornas andel av det totala antalet resor för barn i grundskoleåldern i Sverige ska öka till 40 procent år 2030 och till 50 procent år 2035.

En stor del av ansvaret för att målen nås ligger på dem som utformar vägarna och trafikmiljön i städer och samhällen. Men en del av ansvaret ligger också på oss som ansvarar för kollektivtrafiken.

“För det första måste vi se upp så att våra insatser för ökat resande med buss inte leder till minskad cykling”

För det första måste vi se upp så att våra insatser för ökat resande med buss inte leder till minskad cykling. Våra ambitiösa resandemål får inte leda till att färre invånare cyklar. Att vinna resenärer genom att konkurrera ut cyklingen är ett hälso- och miljömässigt självmål.

Viktig besöksnäring

Och för det andra måste vi se till att cykel och buss fungerar bättre tillsammans både för pendlare och för turister. Vårt län har en stor och viktig besöksnäring som måste präglas av hållbarhet, också när det gäller transporter.

Här återstår väldigt mycket att göra, exempelvis när det gäller möjligheten att boka plats för ett antal cyklar så att en familj kan vara säker på att tillsammans nå önskad destination. Problemen är väl kända – nu måste vi ta fram lösningarna. Vi är redo att nu och under kommande mandatperiod aktivt söka lösningar som gör det möjligt att i vardagen kombinera cykel och kollektivtrafik.

Anders Andersson (KD), regionråd och vice ordförande i kollektivtrafiknämnden

Daniel Braw (KD), regionvalskandidat

Foto: Freepik

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS