LÄNET
“Vid torsdagens frågestund i riksdagens kammare fick länets riksdagsledamot Gudrun Brunegård (KD) tillfälle att ställa en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Frågan gällde vilka principer som ska gälla vid fördelningen av vilka befintliga järnvägsbanor som kan få någon liten del av de anslagna medlen, när de ofinansierade höghastighetsbanorna ätit upp merparten av det ekonomiska utrymmet”, skriver Kristdemokraterna i ett pressmeddelande.
– Ska samma mall som tidigare användas, så att Kalmar län hamnar sist i ligan för tjugoförsta året i rad, frågade Gudrun Brunegård (KD).
“För en dryg vecka sedan kom infrastrukturpropositionen. Regeringens förslag om ofinansierade höghastighetsbanor äter upp det utrymme som skulle behövas till underhåll och förbättringsåtgärder på det befintliga järnvägsnätet. Underhållsskulden ligger enligt Trafikverket på 43 miljarder kronor, och beräknas växa för varje år som går. Exempelvis har 150 kilometer kontaktledningar redan passerat sin tekniska livslängd”, skriver Kristdemokraterna.
“Inom en ökande del av järnvägsnätet kan man idag inte utnyttja kapaciteten. Hastigheten måste hållas nere, på grund av eftersatt underhåll. Stora resurser saknas för att kunna avhjälpa akuta fel och störningar.”
“I sitt svar påtalade infrastrukturministern att det är först i nästa års nationella transportplan som fördelningen kommer att anges. Han framhöll att propositionen innehåller en historiskt stor satsning, men blundade för den uppenbara underfinansieringen av idag redan identifierade underhållsbehov.”
FOTO
PRIVAT