ANNONS

Turism, shopping i Kalmar
Foto: Region Kalmar län

Kalmar län är Sveriges femte största turistdestination: ”Helt fantastiska siffror”

ANNONS

KALMAR LÄN

”Kalmar läns framgångssaga som turistdestination fortsätter och under 2024 hade länet totalt 3 340 127 gästnätter, vilket innebär ett nytt rekord. Länet är den femte största destinationen i Sverige sett till antal gästnätter och uppvisar en ökning med 3,4 procent jämfört med föregående år”, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.

”Det visar Tillväxtverkets inkvarteringsstatistik för 2024.”

”Bland länets kommuner har Västerviks kommun haft den största procentuella ökningen i länet med 6 procent.”

”Trots en minskning av nederländska gästnätter med -2,4 procent i hela Sverige har dessa ökat med 15,4 procent i Kalmar län. Även de tyska gästnätterna har ökat kraftigt med 10,5 procent, vilket är mer än dubbelt så mycket som riksgenomsnittet”, skriver regionen.

”Verkligen attraktivt”

”Kalmar läns besöksnäring arbetar aktivt med att bli en året runt-destination och siffrorna visar på en positiv utveckling under perioden september-maj, där de internationella gästnätterna har ökat med 7,6 procent”, skriver regionen.

– Helt fantastiska siffror, vårt turistiska utbud här i Kalmar län är verkligen attraktivt, säger Stine Breum Appelquist, samordnare för besöksnäringen vid Region Kalmar län.

”Camping fortsätter vara den ohotat populäraste boendeformen i länet, som står för 59 procent av de kommersiella gästnätterna, följt av hotell med 25 procent. Logiintäkterna ökade med 3 procent jämfört med 2023.”

”De största internationella marknaderna för Kalmar län är Tyskland, Danmark, Norge, Nederländerna och Schweiz. Störst ökning kommer från Nederländerna och Schweiz”, skriver regionen.

”Extra roligt”

– Extra roligt är att andelen internationella gästnätter har ökat, vilket tyder på att vår satsning på internationell marknadsföring under varumärket Visit Småland i Tyskland, Nederländerna och Danmark ger effekt, säger Stine Breum Appelquist.

– I Kalmar läns Besöksnäringsstrategi 2022-2030 är ett av huvudmålen att vi ska öka antalet besökare utanför sommarmånaderna. Det har vi lyckats med när det gäller de utländska gästnätterna, som ökar med 7,6 procent under denna period.

”Notera att under 2024 har många hotell bytt bokningssystem, vilket i vissa fall har lett till att gästens hemvist, både för svenska och utländska gäster, inte har registrerats. Läs mer hos Tillväxtverket”, skriver regionen.

+1
4
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS