ANNONS

Johanna Wyckman
Johanna Wyckman (L). Foto: Peter A Rosén

Johanna Wyckman (L): “Vi hade önskat att vår del skulle ha varit större”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

“I dag har trafikverket pressentarat sitt förslag till nationell infrastrukturplan. Från Länsunionens sida kan vi konstatera att det för Kalmar läns del sker en del positiva steg i rätt riktning men det hade behövts mer och snabbare åtgärder”, skriver Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna i ett pressmeddelande.

”I förslaget så tycker vi att det är positivt att projekt på E22 i Verkebäck och Bergkvara finns med i planen, det är viktiga projekt! När det gäller tågtrafiken så finns också frågan om ERTMS på Stångådalsbanan och Tjustbanan med i planen. Totalt är det nästan 1,4 miljarder som satsas på infrastruktursatsningar i Kalmar län”, skriver partierna.

– Det är positiva steg framåt men samtidigt saknar vi flera viktiga projekt, om länets del bara hade varit 10 procent större så hade vi exempelvis också fått med förbifart Mönsterås på E22 och projektet Glasporten på riksväg 25, vilka är viktiga för både tillgängligheten och trafiksäkerheten, säger Karin Helmersson (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

– Tåget är en viktig motor för kollektivtrafiken i Kalmar län och det är glädjande att Trafikverket nu i sitt förslag har med signalsystemet ERMTS på Tjust- och Stångådalsbanan, det skapar möjligheter för oss att fortsätta att utveckla tågtrafiken i länet. Säger Peter Wretlund (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden och ledamot i regionala utvecklingsnämnden.

– Den totala planen ligger på cirka 800 miljarder, vi hade önskat att vår del skulle ha varit större än cirka 1,4 miljarder. Infrastrukturen i Kalmar län har stora investeringsbehov, vi är ett län med långa avstånd där många människor dagligen pendlar till sina arbeten och därför måste staten ta sitt ansvar för att se till att det också är möjligt, säger Johanna Wyckman (L), regionråd med ansvar för hållbarhet. 

”Detta är Trafikverkets förslag som nu går vidare till regeringen och Region Kalmar kommer att svara på den kommande remissen och lyfta fram de behov som vi ser som väldigt stora och som inte finns med i planen.”

”Vi i Länsunionen kommer också fortsätta vårt enträgna påverkansarbete mot regeringen och riksdagsledamöter för att få till ännu större satsningar på infrastrukturen i Kalmar län”, skriver Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna.

Arkivfoto: Peter A Rosén

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS