ANNONS

Johan Teiffel, Oskarshamn
Johan Teiffel. Foto: Peter A Rosén

Johan Teiffel har ingen smart mobil: “Hur köper jag en bussbiljett hos KLT?”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

OSKARSHAMN

Johan Teiffel, i Oskarshamn, säger att han har e-postat och ringt till Kalmar länstrafik – KLT – och frågat hur han, och andra som inte har några smarta mobiltelefoner, ska göra för att kunna köpa en bussbiljett i dessa tider, då passagerarna inte får gå fram till chauffören.

– Svaret jag fick var att jag ska ha en app. ”Har du inte det, kan du tyvärr inte resa med oss just nu”, sa personen ifråga.

Vår tidning pratar med Johan Teiffel vid busshållplatsen mittemot Forum i Oskarshamn.

Han konstaterar att allt är frid och fröjd så länge man reser från och till ställen som Oskarshamn och Kalmar, där det finns biljettautomater och försäljningsställen.

– Men på flera ställen i länet, på hela Öland exempelvis, saknas dessa möjligheter, säger Johan Teiffel, som brukar resa med KLT:s så kallade reskassa.

“Vill göra rätt för mig”

– Då stämplar man hos chauffören. Men nu måste man – på grund av coronapandemin – gå in där bak, och man får inte gå fram till föraren. Jag vill kunna göra rätt för mig. KLT har haft några veckor på sig. Vad är problemet?

– Diskriminering är ett hårt ord – men det finns ingen lag på att man ska ha en modern mobiltelefon. KLT, som är ett länstrafikbolag, borde kunna lösa det här på något sätt. Jag är inte den ende som inte har en modern mobiltelefon. Vad ska man göra om man inte kan ladda ned appen? Hur köper jag en bussbiljett hos KLT? Det är kärnfrågan.

Johan Teiffel berättar att han inte har någon bil.

– Jag brukar åka buss med KLT. Det har jag gjort sedan 1985. Det har aldrig varit några problem, det vill jag poängtera. Det är trevliga människor.

– Jag tycker att det finns en lösning på det här problemet. Man borde införa dagskort med en fastställd summa. Och med det ska man kunna åka i länet under ett dygn. Jag vill ju inte köpa något månadskort. Jag vill kunna resa över dagen.

Kan köpa månadskort

Christer Holmgren är trafikdirektör vid KLT:

– Han kan, om han inte är i närheten av någon biljettautomat eller något försäljningsställe, ringa in till kundtjänst och köpa vårt månadskort, så får han det hemskickat till sig. Den funktionen har vi haft sedan ett par veckor tillbaka, säger han.

Christer Holmgren berättar också att det går alldeles utmärkt att köpa både enkel- och returbiljetter i biljettautomaterna och på försäljningsställena.

“Många åker utan biljett”

– Annars är det månadskort som gäller. Vi kan inte skicka ut enkelbiljetter. Den administrationen är alldeles för omfattande. Men vi har fått väldigt bra respons från våra kunder efter att vi öppnade upp för den här möjligheten med månadskortet.

Men det innebär att man måste planera sitt resande?

– Ja.

Christer Holmgren berättar dessutom att KLT kommer att intensifiera biljettkontrollerna framöver.

– Vi har märkt att många åker utan biljett, säger han.

TEXT & FOTO

Peter A Rosén

peter@oskarshamns-nytt.se

Johan Teiffel har en gammal “hederlig” mobil. “Den fungerar alldeles utmärkt, för mina behov. Jag ringer med den. Det är det man har en telefon till, tycker jag”, säger han.
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS