ANNONS

jimmyloord

Jimmy Loord (KD): “Telefontjänsten 1177 ett sorgebarn”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

LÄNET

 Kalmar läns invånare får vänta betydligt längre än grannarna i Kronoberg och Blekinge på att komma fram till vårdrådgivning på telefon. Det är bra att även majoriteten inser problemet – men nu väntar vi på åtgärder, säger Jimmy Loord (KD), regionråd.

– Vid dagens sammanträde med regionstyrelsen beskrevs telefontjänsten 1177 som ett sorgebarn av företrädare för den politiska majoriteten i Region Kalmar län. Det är ett viktigt besked, men det förpliktigar också till handling, säger Jimmy Loord.

“När människor inte kommer fram på 1177 har de ibland inga andra alternativ än att ringa ambulans eller själva ta sig till akuten”

JIMMY LOORD (KD)

“En jämförelse av kötiden för regionerna Kalmar län, Blekinge och Kronoberg visar att Kalmar läns bästa siffror under 2020 är på samma nivå som de sämsta för Kronoberg och Blekinge. I november fick en fjärdedel av alla som ringde till 1177 i Kalmar län vänta mer än 40 minuter innan de kom fram, dubbelt så länge som invånarna i grannlänen. Andelen besvarade samtal är också konstant lägre. Bara en enda region i Sverige har en lägre andel besvarade samtal”, skriver Kristdemokraterna i ett pressmeddelande.

– När människor inte kommer fram på 1177 har de ibland inga andra alternativ än att ringa ambulans eller själva ta sig till akuten. Nu vill vi att Länsunionen på allvar angriper denna fråga och redovisar en plan för ökad tillgänglighet. På andra områden har regionen ambitioner att vara bäst i Sverige, varför inte också när det gäller rådgivning på telefon?, säger Jimmy Loord.

FOTO

PETER A ROSÉN

peter@oskarshamns-nytt.se

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS