ANNONS

Uffe-Henrik-Mattias

Jakten på hästkrafter i Möckhult

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

MÖCKHULT

Planerarna för den regerande mästaren i Bilcross-SM, Uffe Eriksson, Oskarshamns RRC, grusades i helgen.

Han provkörde sin nybyggda Opel Astra – det kostade tre drivaxlar.

Jag hinner inte får den färdig till nästa torsdag, så jag får plocka fram en folkrace-Saab och fixa till den och skrämma upp den så gott det går, säger Uffe Eriksson.

Uffe Eriksson skruvar på Saaben.

Trots motgångarna, eller tack vare motgångarna med Astran, så är Uffe ännu mer taggad inför premiären i Bilcross-SM 2021 som körs i Tomelilla på Kristi himmelsfärdsdag. Deltävling två körs sedan på lördagen – på samma bana.

Uffe räknar med att ha fått Astran körklar och körduglig till den tredje deltävlingen i Jönköping den 5 juni – Tabergsbanan.

“Det känns synd att bilen inte höll. Den gick riktigt bra så länge drivaxlarna höll och de höll i ett och ett halvt varv. Det vinner man inga tävlingar med”

UFFE ERIKSSON

– Det känns synd att bilen inte höll. Den gick riktigt bra så länge drivaxlarna höll och de höll i ett och ett halvt varv. Det vinner man inga tävlingar med, säger Uffe medan han kollar in den blåvita 900:an som han ska fixa till.

Full fart

Hemma hos Uffe Eriksson, som bor några mil väster om Oskarshamn i en liten by som heter Möckhult, var det full fart på måndagskvällen.

Uffe har en så kallad bromsbänk där man får ut alla värden ur motorerna. Hästkrafter, vridmoment med mera. Sedan är det bara att justera om det inte passar.

Henrik Göransson har byggt om en Volvo 850 under vintern. Han provkörde bilen i bänken för att få ut det maximala. Han hade ett ”trimmat” kort till databoxen som han satte i.

“Jag var och provkörde bilen på en rallycrossbana i helgen och den kändes riktigt bra. Nu har jag fått ut några hästar till”

HENRIK GÖRANSSON

När han sedan drog på full gas på högsta växeln lätt det som att ett JAS Gripenplan passerade Möckhult på låg höjd.

– Jag var och provkörde bilen på en rallycrossbana i helgen och den kändes riktigt bra. Nu har jag fått ut några hästar till, säger Henrik och gnuggar händerna.

Henrik Göranssons Volvo 850.
Henrik Göransson och databoxen.

Henrik har runt 100 hästkrafter mer än originalmotorn som ligger runt 170 hk. En 2.4 liters motor.

Förra säsongen körde Henrik Saab och hade en hel del problem. Körningen räckte till 44:e plats av totalt 210 startande över alla deltävlingarna.

“Ska försöka klättra”

– Tanken är väl att jag ska försöka klättra uppåt i slutplaceringstabellen i år, säger Henrik Göransson ödmjukt.

När Henrik rullade av bilen från bromsbänken så fyllde Mattias Lindqvist på med en Saab 99.

“Jag har haft motorn nerplockad och gått igenom det mesta. Men nu efter att jag kört den i bromsbänken så ser jag att jag nog borde ha bytt kolvringarna. Jag hade förväntat mig lite mer hästkrafter”

MATTIAS LINDQVIST

– Jag har haft motorn nerplockad och gått igenom det mesta. Men nu efter att jag kört den i bromsbänken så ser jag att jag nog borde ha bytt kolvringarna. Jag hade förväntat mig lite mer hästkrafter, säger Mattias eftertänksamt.

Han fick upp motorn i drygt 160 hk.

– Får se om jag hinner byta kolvringarna innan nästa torsdag.

Mattias ska inte själv köra bilen utan den ska dottern, Maria Mejja Lindqvist, ratta.

– Jag har en Saab 900 hemma som jag förmodligen ska använda.

På lördag åker Både Mejja och Mattias till Tabergsbanan i Jönköping för att provköra bilarna.

“Blir fint”

– Det blir fint, dels för att prova bilarna, dels för att få bort lite ringrost.

Mattias Lindqvist med sin Saab 99.
Uffe Eriksson, Henrik Göransson och Mattias Lindqvist.

Som ON berättat tidigare är det åtta förare från Oskarshamns RRC som kör Bilcross-SM 2001.

Näst bäst förra året var Patrik Palle Ekman som slutade på 24:e plats med sin illgröna Opel Astra. Med originalmotor. Palle kommer att köra samma bil även i år.

Ekmans primära gren är Svenska Sprintserien. Även här kör han en Opel Astra – men betydligt vassare. Palle tävlar i 2150cc klassen och där han slutade tvåa 2020.

Stolpe ut

Två debutanter finns i ORRC-gänget. De är Alexander Trybjer och Tom Lund. Båda Saabåkare.

Rutinerade Weine Svensson hade otur och stolpe ut förra säsongen, både ute på banorna och att bli av med bilar på anbud, men slutade trots det på 37:e plats.

Weine har fixat ihop en Saab 900 till i år.

Tävlingarna i Tomelilla kommer att sändas via nitrozplay.se. Torsdagens tävling är gratis medan lördagstävlingen kommer att kosta några kronor för att kunna ses.

FOTO: CONNY BLOMANDER

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS