INSÄNDARE
Region Kalmar läns förslag om att lägga ned Berga station och bygga ett spår förbi för att spara cirka sex minuter på resandet mellan Kalmar och Linköping får väl anses vara ett typiskt förslag från tjänstemännen på regionens kontor i Kalmar.
Till en kostnad på cirka 300 miljoner kronor skulle man vinna sex minuter i restid – på bekostnad av vem?
Boende i exempelvis Berga eller Oskarshamns vinner knappast på detta – utan snarare tvärtom, restiden blir längre eftersom man måste resa till Högsby för att ansluta till tåget på Stångådalsbanan.
Det viktigaste för oss i länet att vi har tåg som vi kan lita på och som går i tid, samt att man säkrar obevakade järnvägsövergångar.
“Större vinst”
Att säkra obevakade järnvägsövergångar minskar direkt restiden och förebygger olyckor.
Vidare borde regionens tjänstemän titta över möjligheten att återöppna persontrafiken mellan Oskarshamn och Nässjö – via Berga och Hultsfred – för oss som bor i mellersta länet.
Från Nässjö kan man snabb och smidigt ta sig till Malmö, Stockholm och Jönköping.
En fungerande tågtrafik på Stångådalsbanan och Tjustbanan och persontrafik mellan Oskarshamn och Nässjö skulle vara en större vinst för länet än en restidsvinst på sex minuter för boende i Kalmar.
Lasse
Arkivfoto: Peter A Rosén
Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se