ANNONS

Vårdare håller äldre kvinna i handen
Foto: Freepik

INSÄNDARE: “Kommunens slavdriftsliknande timvikariepolitik är ett problem”

ANNONS

Få vårt nyhetsbrev i din mejlbox gratis

Varje lördag får du aktuella artiklar, tips om evenemang & mycket mer. Fyll i dina uppgifter och bekräfta din e-postadress. Prenumerationen är gratis och du kan avsluta den när som helst:

ANNONS

INSÄNDARE

Kommunens slavdriftsliknande timvikariepolitik är ett problem för hela Oskarshamns kommun.

Jag har, under studierna som psykologstudent, deltidsjobbat hos Oskarshamns kommun och har inte slutat häpnas över bemanningsenhetens arrogans.

“Chockerande”

Det är chockerande att få en inblick i hur ”de lägsta” behandlas, helt utan rättigheter eller förmåga att påverka systemet.

Varje gång som jag har påtalat systemfel som drabbar timvikarierna har jag blivit bemött med en iskall attityd som skulle fått vem som helst att söka något bättre, en attityd som levereras med vissheten om att de flesta timvikarier inte har något annat val än att gå med på de orimliga kraven som ställs.

“Jag har på grund av detta flera gånger övervägt att sluta som vikarie på ett boende, där jag är högt uppskattad av brukarna, endast på grund av hur bemanningsenheten behandlar mig”

Tryggve Kemgren

Jag har på grund av detta flera gånger övervägt att sluta som vikarie på ett boende, där jag är högt uppskattad av brukarna, endast på grund av hur bemanningsenheten behandlar mig.

Detta är ett problem inte bara för timvikarierna, utan ännu mer för kommunens alla vårdmottagare som endast får de timvikarier som inte kan hitta en anställning någon annanstans.

Oskarshamns kommun har en centraliserad vikariehanteringen inom vård och omsorg där bemanningsenheten har hand om hanteringen av vikarier, i stället för att enhetscheferna själva ska sitta och ringa runt på en vikarielista varje gång någon blir sjuk.

“Värdig en Sovjetstat”

Detta är rimligt, men tyvärr har bemanningsenheten blivit en byråkratisk och centraliserad makt värdig en Sovjetstat, som inte ser något värde i att ha en ömsesidig utformning av deras verksamhet. Här gör man som bemanningsenheten säger, oavsett hur orimligt det är.

Som timvikarie förväntas du lägga in tiderna du kan jobba i ett schema, vilket är rimligt.

Men att år 2024 påstå att det är helt omöjligt att skicka ett sms när man blir bokad eller avbokad – när det finns stöd för det i verksamhetssystemet Medvind, är inte rimligt.

Istället förväntas du som timvikarie lägga din egen obetalda tid på att gå in och kolla varje kväll om du har fått något nytt dagen efter.

Trots detta kan du bli inbokad sent på kvällen till dagen efter, och om du då inte har möjlighet för att du till exempel inte kan få fram barnvakt på kort varsel, ja då blir det ”olovlig frånvaro”.

Du förväntas alltså varje kväll sitta och kolla med släkt och vänner om du kan få barnvakt nästa dag, och om detta inte går så ska man ta bort sig manuellt från tillgänglighetslistan dagen efter.

“Som att prata med en vägg”

Att försöka påtala det orimliga i att lägga 20 minuter varje kväll, på obetald arbetstid, är som att prata med en vägg; DET STÅR I REGLERNA!

“Ser fram emot att jobba”

Jag undrar hur många ekonomiskt hårt pressade som har gråtit efter ett samtal med bemanningsenheten, som inte kan säga nej oavsett vilka konsekvenser det får för den övriga livssituationen.

Hur många duktiga människor har gått förlorade till andra arbetsgivare för att de inte finner sig i behandlingen?

Jag ser fram emot att jobba på ”mitt” boende i sommar, men frågar mig ständigt om det är värt det.

Tryggve Kemgren

Psykologstudent

Genrebild: Freepik

+1
42
+1
1
+1
0
+1
3
+1
1
+1
1
+1
8

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS

ANNONS