INSÄNDARE
Förr kunde man med stolthet säga att man var hyresgäst hos Byggebo.
De har alltid haft lite högre hyror, men standarden och kvaliteten var alltid bra.
Så är det inte längre.
De senaste åren har hyrorna höjts enormt medan standarden och servicen gått ner något avsevärt.
Tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin har plockats bort från merparten av lägenheterna.
Medan fem trappuppgångar med sex lägenheter i varje ska samsas med en tvättstuga – med två tvättmaskiner, två torktumlare och ett torkskåp.
De två torktumlarna tar timmar på sig att torka, torkskåpet kan stänga av sig på allt mellan en och 80 minuter – och kvar hänger ofta blöta kläder och textilier.
Städredskapen man har är de sämsta jag har sett, och jag har bott hos många olika fastighetsägare, både privata och allmännyttiga.
Man har en liten sopborste som är några år gammal.
En liten skyffel, som är rostig och ingrodd med gammal smuts.
Skyddskläder krävs
En sur gammal golvmopp och en skurhink som jag inte tar i om jag inte har på mig skyddskläder från OKG.
Samt en disktrasa som skulle få miljö- och hälsovårdsnämnden att skrika högt.
Detta är allt man har.
Ingen dammsugare, inga städmedel, inget är fräscht.
Tanken är att 30 hushåll ska städa med detta, innan nästa tar vid.
Inte så jättelämpligt med tanke på pandemin, sjukdomar och allergier.
Nu har jag avslutat en fyra timmar “lång” tvättid.
Jag försökte tvätta och torka sammanlagt tre maskiner.
Inget görs!
Måste hänga nästan allt i lägenheten, då bara en hann torka färdigt i tid.
Jag – och flera med mig – har ringt Byggebo ett flertal gånger, och påpekat detta.
Men inget görs!
Senast jag ringde och felanmälde en torktumlare tog det närmare två veckor innan fastighetsskötaren kom och ens tittade på den!
Man brukar avsluta med att skriva något snällt och trevligt har jag lärt mig.
Men det går inte när man skriver om Byggebo.
En mycket missnöjd hyresgäst i Södertorn, Oskarshamn
Foto: Freepik