INSÄNDARE
Det är inte lätt att förstå varför det har blivit så svårt att få en dialog med skolan inom Oskarshamns kommun.
Elever i behov av särskilt stöd kan vara i behov av utmaningar eller repetition.
Dessa elever kan behöva en pedagogisk utredning som lyfter styrkor och behov i god tid.
Det kan leda till en klargörande diskussion.
Det sker i en dialog mellan eleven, vårdnadshavarna och läraren.
Det verkar dock som att detta uteblir i praktiken.
Det spelar egentligen inte så stort roll om det är en resursskola i en lokal, eller en resursperson.
Det som är viktigt är en engagerad pedagog som bryr sig om eleverna.
En lärare som bryr sig om eleven och en rektor som förstår elevens behov och tar hänsyn till styrkorna – inte bara behoven.
Det är inte enbart lokalen som är viktigt. Det handlar om pedagogen.
Varje elev har styrkor och behov som inte syns.
Skolan kan bli bättre med hjälp av respekt och förståelse – och med en pedagogik som skapar trygghet.
En mamma
Foto: Freepik