INSÄNDARE
Vi inom äldreomsorgen i Oskarshamns kommun har fått ett nytt lönesystem – vilket resulterade i att cirka 400 anställda fick felaktiga lönesummor.
Något som Oskarshamns-Tidningen skrev om i förra veckan.
Det är under all kritik att vi inte får våra pengar.
Det senaste är att vi som har rätt till reseersättning inte kommer att få den utbetald den här månaden – utan vi får i stället vänta tills aprillönen kommer.
Ett flertal anställda har inte fått sin reseersättning sedan i januari.
Vi har heller inte fått någon ob-ersättning, och andra ersättningar, som förskjuten arbetstid, exempelvis.
“Vem ska betala?”
Det får inte gå till så här – att man inte får rätt lön.
Det är redan tufft som det är, med alla prishöjningar som drabbar oss hela tiden, så man behöver varenda krona som man får!
Hur tänker de?
Vem ska betala räkningarna som vi har?
“Skjuta på mina räkningar?”
Ska vi ringa och säga att ”jag har inte fått lön – kan jag skjuta på mina räkningar?”.
Jag förstår att de har mycket nu på lönekontoret – men då får de väl arbeta över för att lösa detta.
Ta in mer personal som kan hjälpa till.
Lös löneproblemen!
Jag kan inte gå hem från arbetet om något skulle hända när jag är ute och jobbar hos de äldre.
Anställd inom Oskarshamns kommun
“Vad gäller reseersättningar från januari skulle dessa utbetalats i februari om uppgifterna kommit löneavdelningen tillhanda i tid. Dessa är utbetalda eller kommer senast 31/3. Alla övriga ersättningar t ex OB utbetalas den 31/3. Vi kan bara beklaga att så många fått vänta på sina pengar!”, skriver Oskarshamns kommun i ett svar.
Genrebild: Freepik
Skribenten svarar för åsikter i denna insändare/debattartikel. Skribenter omfattas av källskydd och har rätt att vara anonym enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Skicka insändare till redaktionen@oskarshamns-nytt.se