INSÄNDARE
För en förälder är det svårt att låta det bara passera med de orden.
Det går som förälder även vittna om en stor oro – om hur skolorna i kommunen är, inte minst efter de stora nedskärningarna inom förvaltningen som genomförts under denna mandatperiod.
När Anton nämner förebyggande åtgärder för att förbättra skolans klimat så funderar man över hur tankegångarna går.
I min värld så är Antons svar lite som att öppna pluggen för att tömma badkaret på vatten samtidigt som kranen står på för fullt.
Stäng först av kranen.
Töm sedan ur badkaret på vatten!
Med det sagt menar jag att föräldrars och lärares stora oro finns här idag och ska lösas senast imorgon – och det finns verktyg för socialförvaltningen att lösa de största problemen i närtid, knyta band mellan socialkontoret och skolan, bjuda in polisen till att någon dag i veckan visa närvaro på området, ge rektorn ett stöd i att avlägsna personer som utgör en fara för verksamheten.
Det är de svaren som var och en av oss föräldrar och personer som är involverade i skolan hade velat höra.
Att Anton nämner att föräldrar skall vara behjälpliga i arbetet kring att lära sina barn etik är för många en självklarhet – dock finns det i de flesta av de fallen som enkäten visar upp en oro kring familjetillvaron. Det är det som är problemet.
“Orsaken till problemet”
Lösningen Anton presenterar är i de flesta fallen orsaken till problemet – med de individer som orsakar oro inom skolans verksamhet, vilket bör vara en stor oro i sig.
Det kan tyckas att Anton ignorerar lärarnas oro på sin arbetsplats.
Jag är beredd att hålla med om det.
Dessutom ser jag det som magstarkt att ordföranden för bildningsnämnden påvisar vikten av att investera i mindre grupper på förskolor när det i närtid skett påtagliga nedskärningar på dessa, så grupperna de facto har blivit större.
Det minskar även trovärdigheten en aning i hans försök till svar på lärarnas oro kring klimatet på skolan.
“Frågan kvarstår”
Det fanns positiva delar i enkäten som Anton i sina första svar lyfter fram och det är positivt att sådana finns, dock sitter denne på en ordförandepost i en nämnd som skall lyfta och bearbeta förändringar som krävs i delar som inkluderar nämnden, så vikten skall hårt nog inte ligga på det positiva utan bör ligga kring vad vi skall kunna göra bättre, det är på det arvoden på posten skall gå till.
Inte att bekräfta det som är bra, det krävs det inte någon avlönad nämndordförande för.
Så frågan kvarstår, vad behagar bildningsnämnden vidta för åtgärder för att neutralisera oron hos föräldrar och lärare beträffande klimatet på skolan just nu?
Robin Hagström